Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.22572/mi.27.2.1
„Svako zlo za neko dobro“: humor i persuazija u slikama s društvenih mreža tijekom lockdowna
Sunčana Tuksar
orcid.org/0000-0003-0550-4307
; Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Pula, Hrvatska
Danijel Labaš
; Fakultet hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Tijekom lockdowna uslijed pandemije bolesti COVID-19, putem društvenih mreža uvelike su se konzumirale slike (memovi, GIF-ovi, fotografije itd.). Svrha je istraživanja uspostaviti relevantan transmedijski komunikološki istraživački
model kojim se pomoću slika kontekstualno dokumentira određeni period (ožujak – lipanj 2020.). Metoda je vizualna semiotička analiza, kojom se ispituju pouzdanosti kodiranja između slika. Korpus čini 300 vizualnih reprezentacija odabranih prema njihovim istaknutim sudionicima metaforički zastupljenima u odnosu na „stvarnost“. S jedne strane, semantičko-osjetilna veza između slike i promatrača retorički se implicira poslovicom „Svako zlo za neko dobro“. S druge strane, multimodalni alati uspostavljaju humorni persuazivni koncept koji oblikuje publiku. Istaknute domene „ostati doma“ i „izići“ upućuju na određenije varijable, npr. obrazovanje ili turizam. Rezultati potvrđuju modalne prosudbe vezane uz konstrukt humora kao valjanog dokumenta pandemijske situacije. S obzirom na jedinstvena obilježja proizvedena u odnosu slika – poruka – primatelj, konsolidacija podataka predstavlja uporište za strategije i označitelje u funkciji a) predstavljanja i adaptiranja normi te b) postavljanja temelja za buduća istraživanja. Shodno tome, na Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli provedena je anketa kojom se potvrđuju pozitivni stavovi studenata za korištenje slika u svrhu medijske edukacije. Strukturiranjem prethodnih spoznaja i novih rezultata, ovo istraživanje postaje modelom za daljnje narativne spoznaje. Jedan je primjer važno pitanje kako mediji utječu na oblikovanje stavova javnosti u vezi cijepljenja protiv koronavirusa.
Ključne riječi
transmedijske reprezentacije; multimodalnost, slike; društvene mreže; humor; persuazija; lockdown; medijska pismenost
Hrčak ID:
267415
URI
Datum izdavanja:
20.12.2021.
Posjeta: 1.776 *