Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.15516/cje.v23i4.4039

Akademsko rangiranje sveučilišta u jugoistočnoj Europi

Ranko Bojanić orcid id orcid.org/0000-0002-9217-3296 ; Faculty of Technical Sciences, University of Novi Sad Trg Dositeja Obradovića 6, 21000 Novi Sad, Serbia
Veselin Perović ; Faculty of Technical Sciences, University of Novi Sad Trg Dositeja Obradovića 6, 21000 Novi Sad, Serbia
Jelisaveta Šafranj orcid id orcid.org/0000-0003-0861-2290 ; Faculty of Technical Sciences, University of Novi Sad Trg Dositeja Obradovića 6, 21000 Novi Sad, Serbia
Tamara Bojanić orcid id orcid.org/0000-0001-8304-5850 ; Faculty of Technical Sciences, University of Novi Sad Trg Dositeja Obradovića 6, 21000 Novi Sad, Serbia


Puni tekst: engleski pdf 437 Kb

str. 1227-1265

preuzimanja: 306

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 437 Kb

str. 1227-1265

preuzimanja: 134

citiraj


Sažetak

Rangiranje sveučilišta postalo je sve značajnije od 2003. godine, kada je objavljena
Šangajska ljestvica poretka sveučilišta ili Šangajski popis 500 najboljih svjetskih
sveučilišta (ARWU)1, nakon čega su uslijedila druga rangiranja svjetskih sveučilišta.
Samo su dvije zemlje jugoistočne Europe predstavljene na Šnagajskom popisu
iz 2019. godine, sveučilište iz Srbije i Hrvatske, a druga sveučilišta iz jugoistočne
Europe nisu našla svoje mjesto na toj ljestvici. Slovensko sveučilište uključeno je u
popis iz 2018. godine, ali u 2019. godini Slovenija ostaje bez predstavnika. Značajna
razina kriterija (60 %) korištena u ovome rangiranju zasnovana je na podatcima
sakupljenim upotrebom scientometrije, koja je očito nedovoljna i neprimjerena za
zemlje jugoistočne Europe. Moguće rješenje ovoga problema je razvoj pouzdane
metodologije rangiranja sveučilišta iz tih zemalja s ciljem povećanja njihove kvalitete
i poboljšanja pozicije na globalnim popisima. Kako bi se eliminiralo probleme koji se
javljaju u globalnom rangiranju, u ovom radu predlaže se nova metodologija i kriteriji
primjenjivi u zemljama jugoistočne Europe. Predložena metodologija, razvijena na
osnovi Šangajskog popisa, vodila bi povećanju kvalitete studija na sveučilištima, a
osmišljena je tako da sprječava favoriziranje bilo koje institucije, bez obzira na zemlju
u kojoj se nalazi ii vlasničku strukturu. Takvo rangiranje doprinijelo bi podizanju
kvalitete sveučilišta i poboljšanju njihove pozicije na globalnim ljestvicama. Na taj
način i privatni fakulteti i sveučilišta zauzeli bi svoje mjesto u obrazovnom prostoru
jugoistočne Europe, a njihova funkcija tako bi prvenstveno bila prenošenju znanja,
kompetencija i vještina, a ne financijska dobit za njihove vlasnike.

Ključne riječi

fakulteti; kvaliteta; metodologija; pokazatelji

Hrčak ID:

272636

URI

https://hrcak.srce.hr/272636

Datum izdavanja:

30.12.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.201 *