Synthesis philosophica, Vol. 36 No. 2, 2021.
Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.21464/sp36205
Jesu li jedinstvo dobrote i lijepoga osebujno obilježje konfucijanske estetike?
Xiaowei Fu
orcid.org/0000-0001-8479-6349
; Sichuan International Studies University, China Zhuangzhi Road 33#, Lieshimu, Shapingba, 40000 Chongqing, People’s Republic of China
Yi Wang
; Sichuan International Studies University, China Zhuangzhi Road 33#, Lieshimu, Shapingba, 40000 Chongqing, People’s Republic of China
David Pickus
; Shandong University, Qingdao, 650 Laurel, #105, Highland Park, IL 60035, USA
Sažetak
Tvrdnju da je jedinstvo ljepote i dobrote (美善合一) karakteristično obilježje konfucijanske estetike, estetičari su previše lako uzeli za aksiomatsku i na osnovi toga pretpostavili da je teorijski temelj konfucijanske estetike i obrazovanja. U suvremenim kineskim akademskim krugovima ovaj je stav dobio tako veliku podršku da se pojavio implicitni konsenzus, dajući dojam da jedva da postoji potreba za filozofskim argumentom koji bi opravdao ili na drugi način osporio izvornu tvrdnju. Da bismo promaknuli novo stajalište povratkom na drevne tekstove, pokazat ćemo da su u starokineskom znakovi 美 i 善 sinonimni, te da su estetske misli Konfucija i ranih konfucijanaca češće izraženi izrazom yue (樂), nego mei (美), dok se njihova ideja o odnosu između lijepoga i dobrote iskazuje terminima li (禮) i yue (樂), umjesto shan (善) i mei (美). Zatim pokušavamo dokazati da dva najčešće citirana dokazna teksta za pretpostavku da postoji jedinstvo dobrote i lijepoga u drevnoj tradiciji, točnije jedan odlomak iz Mencija i drugi iz Analekata, zapravo ne govore o jedinstvu lijepoga i dobrote. Zaključujemo kratkim prikazom značaja ovog argumenta za proučavanje kineske i svjetske estetike.
Ključne riječi
jedinstvo; lijepo; dobrota; konfucijanska estetika; Konfucije; mei 美; shan 善; li 禮; yue 樂
Hrčak ID:
280203
URI
Datum izdavanja:
20.1.2022.
Posjeta: 2.428 *