Psihologijske teme, Vol. 31 No. 3, 2022.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31820/pt.31.3.4
Poteškoće u djetetovim izvršnim funkcijama kao medijatori povezanosti roditeljstva i školskoga uspjeha
Sandra Brezetić
orcid.org/0000-0002-3672-7450
; J. J. Strossmayer University of Osijek, Faculty of Humanities and Social Sciences, Osijek, Croatia
Sažetak
Cilj je ovoga istraživanja ispitati ulogu izvršnih funkcija djece u objašnjenju odnosa između poželjnih i nepoželjnih roditeljskih odgojnih stilova i postupaka te školskoga uspjeha djece rane osnovnoškolske dobi. Sudjelovala su 174 roditelja koja su ispunila Upitnik roditeljskoga stila, Upitnik roditeljskoga prihvaćanja/odbijanja i Inventar izvršnih funkcija djece. Rezultati strukturalnoga modeliranja pokazali su da postoji potpuna medijacija poteškoća u izvršnim funkcijama djece u objašnjenju odnosa autoritarnoga stila roditeljstva, roditeljske hostilnosti/ agresije i ravnodušnosti/zanemarivanja te školskoga uspjeha iz hrvatskoga jezika i matematike. Suprotno tomu, nije potvrđena medijacijska uloga poteškoća u izvršnim funkcijama djece u odnosu između autoritativnoga odgojnog stila i roditeljske topline/privrženosti te školskoga uspjeha djece. Rezultati ovoga istraživanja ukazuju na to da su poteškoće u izvršnim funkcijama čimbenik rizika slabijega školskog uspjeha iz hrvatskoga jezika i matematike za djecu rane osnovnoškolske dobi čiji roditelji iskazuju nepoželjne odgojne stilove i postupke. Ovo istraživanje upućuje na to da se intervencije trebaju usmjeriti na trening roditeljskih vještina i programe za uvježbavanje izvršnih funkcija djece.
Ključne riječi
roditeljski stilovi; roditeljski postupci; izvršne funkcije; školski uspjeh; rana osnovnoškolska dob
Hrčak ID:
286941
URI
Datum izdavanja:
9.12.2022.
Posjeta: 1.831 *