Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

https://doi.org/10.17018/portal.2022.6

Susret s ocem op-arta Victorom Vasarelyjem, restauratorska i povijesno-umjetnička istraživanja te konzervatorsko-restauratorski radovi na kolažu Barson

Majda Begić Jarić ; Hrvatski restauratorski zavod, Odjel za tekstil, papir i kožu
Marta Budicin Munišević orcid id orcid.org/0000-0002-5844-0960 ; Hrvatski restauratorski zavod, Odsjek za konzervatorsku dokumentaciju pokretne baštine


Puni tekst: hrvatski pdf 5.696 Kb

str. 103-116

preuzimanja: 121

citiraj


Sažetak

Otac op-arta Victor Vasarely autor je kolaža od papira naziva Barson u vlasništvu Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu što je jedini takav primjerak u hrvatskim javnim ustanovama u kulturi. Kolaž je nastao 1967. godine tehnikom sitotiska na papiru lijepljenom na papirnatu podlogu i potom na lesonit velikih dimenzija, a na njegov su nastanak utjecali onodobni vodeći objektivistički umjetnički i filozofski pravci i spoznaje pod čijim je utjecajem Vasarely stvarao svoja djela. Kolaž je zatečen vrlo prašnjav i s mnogim oštećenjima po cijeloj površini papirnatog nosioca, poput krakelira, rasušenih i odlijepljenih dijelova te tragova djelovanja insekata. Djela optičke umjetnosti podrazumijevaju neometanu percepciju umjetnine koja je u slučaju kolaža Barson, uslijed nastalih oštećenja, bila onemogućena. Stoga su izvedeni konzervatorsko-restauratorski radovi koji su obuhvatili opsežna istraživanja i brojne probe, a potom i suho čišćenje, podljepljivanje obaju slojeva papirnatog nosioca, odstranjivanje tragova insekata te nužni, minimalni retuš. Pripadajući drveni okvir očišćen je od sloja prašine, a manji, nedostajući dio rekonstruiran je istom vrstom drva te završno retuširan.

Ključne riječi

konzervatorsko-restauratorski radovi, umjetnina na papiru, sitotisak, kolaž, lesonit, veliki format, suvremena umjetnost, op-art, Victor Vasarely

Hrčak ID:

290097

URI

https://hrcak.srce.hr/290097

Datum izdavanja:

30.12.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 339 *