Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

UNAPRJEĐENJE KVALITETE SOCIJALNIH ODNOSA MEĐU VRŠNJACIMA

Nikola Vuković ; Osnovna škola Đurđevac


Puni tekst: hrvatski pdf 238 Kb

str. 73-79

preuzimanja: 433

citiraj


Sažetak

Polaskom u školu djeca stvaraju nove međusobne odnose sa svojim vršnjacima. U početku školovanja većina učenika poznaje se od vrtića te možemo govoriti o razvijenim odnosima i dobroj socijalizaciji. Vršnjaci su važan čimbenik u razvoju učenika jer mu omogućuju učenje određenih obrazaca ponašanja, kao što su: altruistična ponašanja, briga za druge, tolerantnost i razumijevanje osjećaja drugih. Učenik u skupini vršnjaka u razrednom odjelu zauzima određen sociometrijski položaj te se mogu razlikovati popularna, odbačena, zanemarena i kontroverzna djeca. Generalno su učenici ili prihvaćeni ili odbačeni od strane vršnjaka. Prihvaćenost ili odbačenost može utjecati na daljnji razvoj učenikovog samopoštovanja i socijalne kompetencije. Školski pedagog zajedno s učiteljima prati rast i razvoj te učenje tijekom školskih godina koje učenici provode u školi. Tijekom svog rada s učenicima školski pedagog često provodi sociometriju. Sociometrija pridonosi primjeni kvantitativnih metoda mjerenja odnosa u pojedinim skupinama učenika te nam pomaže da razumijemo sposobnosti, interakcije i položaj, kako na razini skupine, tako i na svakom od njegovih članova. U školskom okružju radi se o položaju učenika u razrednom odjelu ili nekoj od školskih skupina. Osim prihvaćenosti, razlikuje se i dimenzija prijateljstva, tj. odnos između pojedinaca. Prijateljstvo i prihvaćenost razlikuju se prema potrebama koje zadovoljavaju; prijateljstvo zadovoljava potrebu za bliskošću, dok prihvaćenost zadovoljava potrebu za pripadanjem. Unatoč razlikama, obje su dimenzije vrlo bitne za razvoj učenika te je bitno za učenika i da bude prihvaćen u vršnjačkoj skupini, ali i da ima bliskoga prijatelja. Stoga su razvijani programi intervencije koji mogu pomoći učenicima u boljoj prilagodbi vršnjačkim skupinama i na taj način pozitivno utjecati na njihov daljnji razvoj samopoštovanja i socijalne kompetencije. U radu se govori o vršnjacima koji su od početka školovanja u razrednom odjelu, o učenicima romske nacionalne manjine, kao i o pojedinim učenicima koji su naknadno došli u razredni odjel. Uloga školskog pedagoga je pratiti razvoj i rast svih učenika te intervenirati po potrebi u odnosu na pojedinca ili na cijeli razredni odjel.

Ključne riječi

podrška, praćenje rada, sociometrija, školski pedagog

Hrčak ID:

296676

URI

https://hrcak.srce.hr/296676

Datum izdavanja:

1.7.2023.

Posjeta: 915 *