Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21464/mo.30.1.8

Metodička promišljanja glazbene nastave u ranome socijalizmu: Udžbenici i priručnici za učitelje (1945.–1965.)

Lada Duraković orcid id orcid.org/0000-0002-4472-3193 ; Muzička akademija u Puli, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Hrvatska
Sabina Vidulin orcid id orcid.org/0000-0003-4840-9174 ; Muzička akademija u Puli, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 1.785 Kb

str. 223-243

preuzimanja: 199

citiraj


Sažetak

U članku se analizira udžbenička produkcija te se nudi uvid u sadržaj metodičkih priručnika pisanih u ranome socijalizmu. Udžbenici skromna opsega, objavljeni krajem četrdesetih i u pedesetim godinama 20. stoljeća, odražavali su temeljne zahtjeve obrazovne politike, pa je pjevanje društveno angažiranih pjesama bilo nezaobilazan dio nastavnih aktivnosti. Osnovni je cilj glazbenog odgoja bilo osposobljavanje učenika za samostalno pjevanje po notama, a izdanja su bila koncipirana kao niz teorijskih uputa za glazbeno opismenjivanje. Objavljen je tada i prvi, temeljni metodički priručnik Jože Požgaja koji se, u revidiranim izdanjima, koristio u glazbenoj nastavi dugi niz godina. Udžbenici pisani u prvoj polovini šezdesetih godina, nakon obrazovne reforme, obraćali su se djeci primjerenim jezikom, a metodički priručnici bili su usredotočeni na obogaćivanje nastavnog rada pjesmama, literarnim primjerima, igrama, pričama, korištenjem školskog instrumentarija i slično. Fokus se s opismenjivanja premjestio na pjevanje kao dominantnu aktivnost nastavnog procesa, no iznova u cilju usvajanja osnovnog glazbenog vokabulara.

Ključne riječi

glazba; škola; poraće; udžbenici; metodički priručnici

Hrčak ID:

306561

URI

https://hrcak.srce.hr/306561

Datum izdavanja:

24.7.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 407 *