Stručni rad
ŠKOLSKI USPJEH DJECE KOJU RODITELJI PRETJERANO ŠTITE I KONTROLIRAJU
Vesna Bilić
; Učiteljski fakultet u Zagrebu
Sažetak
Ponašanje suvremenih roditelja sve češće karakterizira pretjerana briga, bezuvjetna podrška (emocionalna, instrumentalna, financijska), potreba da djecu štite od potencijalnih neugodnosti i rizika, ali i prekomjerna kontrola (u školi i izvan škole), te intruzivno uplitanje u njihov rad i život. Zbog toga djeca nerijetko zaključe da su superiorna, da zaslužuju posebna prava i tretman u školi. Savršen život bez problema i neuspjeha, kakav u dobroj namjeri žele pružiti svojoj djeci, ne podržava razvoj kompetencije i autonomije, a kreira i nepovoljno okruženje za postizanje školskog uspjeha. A školski uspjeh i ocjene važan su prioritet ove skupine roditelja. Stoga oni postavljaju ciljeve učenja, nameću djeci visoke standarde i očekivanja, pretjerano ih stimuliraju (pomažu u izradi zadatak, plaćaju instrukcije i sl.), a to djecu iscrpljuje i otežava im učenja, nepovoljno utječe na njihovu motivaciju i angažman. Pretjerana zaštita, pomoć i kontrola, rezultira kod djece nepovjerenjem u sebe, svoje sposobnosti i ishode svojih napora, vjeruju da ne mogu ništa samostalno postići, a školske probleme percipiraju kao opasnosti. Budući da ne žele razočarati roditelje, nastoje izbjeći neuspjeh, zahtjevne zadatke, pisane provjere i sl. Sve to u konačnici utječe na njihove lošije rezultate, koje roditelji opravdavaju, a za to okrivljavaju, a nerijetko i napadaju njihove učitelje. Zaključno se upozorava kako dobre namjere roditelja mogu dovesti do loših ishoda.
Ključne riječi
Hrčak ID:
308305
URI
Datum izdavanja:
1.11.2023.
Posjeta: 826 *