Studia Polensia, Vol. 12 No. 1, 2023.
Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.32728/studpol/2023.12.01.05
Čitanje i jezična obrada gluhih odraslih osoba
Dorijana Kavčić
orcid.org/0000-0002-5688-9908
; Hrvatsko društvo prevoditelja znakovnog jezika za gluhe Zagreb
*
* Dopisni autor.
Sažetak
Rezultati svih dosadašnjih istraživanja pokazuju izrazito nisku
razinu jezičnoga znanja Gluhih i značajnu razliku u odnosu na njihove
čujuće vršnjake. Jačanjem svijesti o znakovnome jeziku raste i svijest da je
nužno prihvatiti ga kao materinski jezik zajednice Gluhih, da je potrebno
što ranije izlaganje tom jezičnom unosu, a da se govoreni jezik uči kao ini.
Istraživanje u ovom radu ispituje na koji se način opaža i obrađuje napisani
tekst s obzirom na to oslanja li se čitatelj na auditivnu ili vizualnu formu
jezika. Osobe koje nemaju oštećenje sluha usvajaju govorni jezik spontano
i u potpunosti. S obzirom na to da čitanje kao djelatnost dolazi nakon
usvajanja jezika i prilikom čitanja u sebi osobe bez oštećenja sluha napisani
tekst ˇčuju“, one ga u sebi ozvučuju. Za razliku od njih, zajednica Gluhih
usredotočena je na vizualne informacije u svim vidovima djelovanja, pa tako
i jezičnom. Cilj istraživanja bio je ispitati na koji način čitaju Gluhi, na koje
elemente obraćaju pozornost i na koji način obrađuju dobivene informacije.
Njime se pokušalo provjeriti hoće li Gluhi čitatelji vidjeti svaki napisani
jezični znak, a previdjeti svako upućivanje na zvučnu sliku jezičnoga
elementa, poput naglaska. Rezultat ovoga istraživanja nadopunjuje rezultate
svih dosadašnjih i još jednom upućuje na potrebu različitoga pristupa
zajednici Gluhih kada su u pitanju jezik i jezična obrada.
Ključne riječi
Gluhi; jezična obrada; čitanje; materinski i drugi jezik
Hrčak ID:
311713
URI
Datum izdavanja:
20.12.2023.
Posjeta: 805 *