Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.21857/yq32oh8ko9

Duže trajanje obveznog školovanja u Hrvatskoj: Još uvijek nije ostvarena toliko potrebna europeizacija hrvatskoga školstva

Vladimir Strugar orcid id orcid.org/0000-0001-7214-4829 ; Zavod za znanstvenoistraživački i umjetnički rad Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Bjelovaru, Bjelovar, Hrvatska *

* Dopisni autor.


Puni tekst: hrvatski pdf 428 Kb

str. 17-55

preuzimanja: 192

citiraj


Sažetak

Predmet je ovoga istraživanja struktura školskog sustava u Hrvatskoj i nekim europskim zemljama s posebnim osvrtom na trajanje općega obveznog školovanja. Pritom se primjenjuje deskriptivna metoda s povijesno-komparativnim pristupom. Autor u ovome članku prikazuje nastojanja nekih europskih zemalja, posebice zemalja Europske unije, reforme strukture školskog sustava sa svrhom produžetka obveznog školovanja. U tom kontekstu autor prikazuje i nastojanja Republike Hrvatske poznata po nazivu europeizacija hrvatskoga školstva nakon 90-ih godina 20. stoljeća s posebnim osvrtom na praćenje onih reformskih prijedloga kojima se predviđala promjena strukture školskog sustava i produžetak trajanja obveznog školovanja. Istraživanjem se potvrdilo da su u većini europskih zemalja provedene strukturne promjene školskog sustava između 70-ih i 80-ih godina 20. stoljeća, ali već i u prvim godinama nakon Drugoga svjetskog rata. Promjena školskog sustava kontinuiran je proces, a produživanje trajanja općega obveznog školovanja nastojanje je koje se nastavlja i u suvremenim uvjetima. U Hrvatskoj se nisu dosljedno pratila takva nastojanja. Isto tako, nisu ostvareni svi reformski dokumenti poslije 90-ih godina 20. stoljeća u kojima se predviđalo duže trajanje obveznog školovanja (devet i deset godina). Tako su iznevjereni pokušaji europeizacije u jednom od bitnih promjena u školskom sustavu. Četiri su skupine razloga za dužim trajanjem obveznog školovanja u Hrvatskoj: pridružiti se razvoju zajedničkog društva (Europske unije), ostvarivati zajedničku europsku obrazovnu usmjerenost, uvažavati specifičnosti psihofizičkog razvoja djece i mladih te zadovoljiti specifične potrebe hrvatskoga društva.

Ključne riječi

europeizacija; europska dimenzija obrazovanja; inovacije; reformologija; reforma; sustav odgoja i obrazovanja; školovanje; školski sustav

Hrčak ID:

313600

URI

https://hrcak.srce.hr/313600

Datum izdavanja:

22.1.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 616 *