Ekonomski pregled, Vol. 75 No. 3, 2024.
Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.32910/ep.75.3.3
Istraživanje prakse hrvatskih poduzeća u donošenju odluka o financiranju
Ena Pecina
Sažetak
Cilj rada je identificirati glavne prakse hrvatskih poduzeća u donošenju odluka o financiranju. Po uzoru na najpoznatije istraživanje ovog tipa koje su proveli Graham & Harvey (2001), u ovom radu prezentiraju se glavni nalazi o procesu oblikovanja strukture kapitala hrvatskih poduzeća. Primarni podaci prikupljeni pomoću visoko strukturiranog anketnog upitnika kroz opsežno jednokratno kros-sekcijsko istraživanje provedeno u 2018. godini, analizirani su ponajprije deskriptivnom analizom, nakon čega se dodatno provela univarijatna analiza odgovora ovisno o odabranim karakteristikama poduzeća. Sukladno odgovorima iz anketa, kao najvažnije faktore prilikom odlučivanja o financiranju dugovima, ispitanici navode percepciju kreditne sposobnosti, financijsku fleksibilnost i financijsku neovisnost. Međutim, važnost ovih čimbenika nije utemeljena na problemu asimetričnosti informacija, kao što to pretpostavlja teorija hijerarhije financijskih izbora. Nadalje, rezultati ukazuju i na umjerenu podršku teoriji kompromisa u oblikovanju strukture kapitala analiziranih poduzeća što se potkrepljuje srednje visokim postotkom poduzeća koja uspostavljaju i održavaju ciljanu razinu duga u financiranju. No važno je naglasiti da su ispitanici, prilikom uspostavljanja ciljane razine duga, primarno fokusirani na rizike zaduživanja, dok istovremeno koristi korištenja financijske poluge zanemaruju, što ukazuje na njihovu averziju prema rizicima. Budući da rezultati empirijskih istraživanja odstupaju od teorijskih pretpostavki, kako u ovom istraživanju tako i u sličnim istraživanjima provedenim u SAD-u i Europi, postavlja se pitanje primjenjivosti postojećih teorija i potrebe za njihovom revizijom.
Ključne riječi
struktura kapitala; teorija kompromisa; teorija hijerarhije financijskih izbora; anketa
Hrčak ID:
317700
URI
Datum izdavanja:
4.6.2024.
Posjeta: 592 *