Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.32903/p.7.1.6

Utjecaj scenske lutke na razvoj empatije kod učenika mlađe školske dobi

Lidija Štimac ; Faculty of Education, J. J. Strossmayer University of Osijek
Darija Rupčić Kelam orcid id orcid.org/0000-0003-2235-1410 ; Faculty of Humanities and Social Sciencies, J. J. Strossmayer University of Osijek


Full text: english PDF 8.459 Kb

versions

page 125-153

downloads: 0

cite


Abstract

U današnje vrijeme globalnih promjena i recesijskih kriza često se zanemaruje važnost “malog čovjekaˮ u kontekstu razumijevanja njegovih egzistencijalnih potreba, a u svrhu samoostvarenja. U bujici prilagodbi tim promjenama svjetskih razmjera čovjek kao da se gubi. Neoliberalni kapitalizam sa svojomkulturom narcizma i kultom individualizma, usuđujemo se ustvrditi, stvara kulturu bezobzirnosti i ravnodušnosti u kojoj postajemo imuni na društvenetragedije i promatrači ljudske patnje. Prožimanjem estetsko-umjetničkih i empatijskih značajki, kao bitnih sastavnica onoga što čini bit čovjeka, moguće je postići harmonijske međuljudske odnose kao preduvjete prvim koracima prema uspješnijem odrastanju i prilagođavanju pojedinca. Neizostavno je spomenuti ulogu empatije i empatičnoga i skrbnoga mišljenja, koje uz kritičko i kreativno mišljenje, čini neizostavno trojstvo kada je riječ o odgojno-obrazovnom procesu djece. Ono što čini bit same empatije, kao čina očovječenja čovjeka, i imaginativni je skok koji predstavlja prefiks za prevladavanje društvenih i političkih prepreka, ograničenja, marginaliziranja i udaljenosti koje su kočnica za uživljavanje u tuđe osjećaje. Jedan je od načina pomoći izražavanju osjećaja kod djece i scenska lutka. Kroz igru dijete spontano preuzima uloge kako bi na kreativan način izreklo svoje misli, nastojanja, želje, htijenja i osjećaje. Upravo lutkarski odgoj predstavlja važnu sastavnicu cjelokupnoga razvoja djeteta, počev od najranije dobi kada novorođenče vježba motoriku pokreta, sve do psihosocijalnog razvoja u kasnijoj dobi odrastanja. Primjena je scenske lutke široka pa se koristi u rješavanju vršnjačkih sukoba, otkrivanju novih umjetničkih sklonosti, a pridonosi i odgoju za empatiju, međusobnom poštivanju i razvoju socijalnih vještina. Ovim će se radom nastojati prikazati važnost njezine upotrebe i utjecaja na razvoj empatije u mlađoj školskoj dobi. Nakon teorijskoga okvira, koji objašnjava važnost i ulogu scenske lutke i empatije u djetetovom životu, metodološkim pristupom u okviru akcijskoga istraživanja prikazat će se praktični dio rada koji obuhvaća radionice dramaterapije, kao prikaz utjecaja scenske lutke na razvoj empatije kod učenika nižih razreda, s naglaskom na potrebu njegovanja imaginativnoga skoka uživljavanjem. Raspravom nastojimo proširiti i preispitati postavljenu hipotezu te ponuditi odgovore primjerene problemu.

Keywords

empatija; empatično mišljenje; lutkarski odgoj; scenska lutka; skrbno mišljenje; dramaterapija

Hrčak ID:

317898

URI

https://hrcak.srce.hr/317898

Publication date:

15.12.2023.

Article data in other languages: english

Visits: 0 *