Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.33128/k.66.1.5

Utjecaj pojave afričke svinjske kuge na navike potrošača u Republici Hrvatskoj

Danijela Samac ; Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Sanja Jelić Milković ; Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Zvonko Antunović ; Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Zvonimir Steiner ; Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Josip Novoselec ; Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Ivana Prakatur ; Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Željka Klir Šalavardić ; Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Mario Ronta ; Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Maja Novoselec ; Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Đurđica Kovačić ; Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek, Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 158 Kb

verzije

str. 45-55

preuzimanja: 0

citiraj


Sažetak

U Republici Hrvatskoj svinjsko se meso rado konzumira, a njegova potrošnja po stanovniku iznosi oko 50 kg. Svinjsko meso zastupljeno je više od nekih drugih vrsta mesa, što je posebice izraženo u području Panonske Hrvatske. Zbog nedavne pojave afričke svinjske kuge (ASK) u Republici Hrvatskoj i provedaba mjera sprječavanja širenja bolesti, došlo je do poremećaja tržišta i potrošačkih preferencija. Upravo zbog toga cilj je rada ispitati utjecaj pojave ASK-e na potrošačke preferencije i stavove ispitanika prema svinjskome mesu. Za prikupljanje podataka primijenjena je metoda ankete, a kao instrument je korišten anketni upitnik. Istraživanje je provedeno na uzorku od n = 100 potrošača svinjskoga mesa iz Panonske Hrvatske. Rezultati istraživanja pokazuju da u slučaju 19 varijabla (vezanih uz osjećaj sigurnosti i kvalitetu mesa, informiranost i stavove potrošača pri kupnji mesa te utjecaj ASK-e na tržište), postoje najmanje dvije skupine ispitanika koje se statistički značajno razlikuju s obzirom na sociodemografske varijable i upoznatosti ispitanika s pojmom ASK-a, zabrinutost za širenje, informiranje javnosti i suzbijanje širenja bolesti. U provedenoj anketi natpolovičan broj ispitanika (54 %) konzumira svinjetinu 2 – 3 puta tjedno, 51 % ispitanika u potpunosti je upoznato s pojmom ASK-a, 37 % je donekle upoznato, a 12 % nije upoznato ili nije imalo informacije. Većina ispitanika kao izvor informacija o ASK-i navodi televiziju i internet (94 %). Dio ispitanika (37 %) smatra da su nadležne institucije adekvatno informirale javnost o pojavi ASK-e, 25 % ih smatra da su nadležne institucije donekle adekvatno informirale javnost o toj pojavi, a 22 % ispitanika smatra da javnost nije adekvatno informirana. Većina ispitanika (72 %) je svjesna da ASK ne predstavlja rizik za ljude, a 92 % ispitanika se izjasnilo da nije promijenilo svoje navike kupnje i konzumacije svinjskoga mesa zbog straha od bolesti.

Ključne riječi

afrička svinjska kuga (ASK); potrošači; konzumacija

Hrčak ID:

318353

URI

https://hrcak.srce.hr/318353

Datum izdavanja:

25.6.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 0 *