Stručni rad
MANIPULACIJA JAVNIM MNIJENJEM POMOĆU UMJETNE INTELIGENCIJE: STUDIJA SLUČAJA LAŽNIH OGLASA
Margareta Gregić
; Sveučilište Sjever
*
Gordana Lesinger
orcid.org/0000-0002-7892-0187
; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
* Dopisni autor.
Sažetak
Današnja je stvarnost uvelike tehnološki utemeljena. Umjetna inteligencija (UI) kao grana informatike koja izučava inteligentne strojeve i softvere na velika vrata unosi promjene koje su se donedavno činile daleke. Pomoću umjetne inteligencije stvaraju se sintetičke vijesti, videomaterijali i fotografije koje izgledom odgovaraju stvarnosti, ali nisu autentične. Algoritmi umjetne inteligencije tako bivaju trenirani za manipulaciju javnosti. Umjetna inteligencija revolucionirala je razne industrije, a medijski sektor nije iznimka. Korištenje umjetne inteligencije za stvaranje manipuliranih slika pokazuje njezinu moć za stvaranje vrlo realističnih, ali izmišljenih vizualnih prikaza. Iako to prikazuje potencijal za vizualnu manipulaciju, ono naglašava i važnost medijske pismenosti i kritičkoga mišljenja u eri u kojoj se granice između stvarnoga i lažnoga mogu lako zamagliti. Ovaj rad u svome prvom dijelu u kratkim će crtama pokazati povezanost umjetne inteligencije i medija, a u drugome dijelu kroz studiju slučaja pokušat će potvrditi hipotezu o mogućnosti pozitivnih inicijativa za povećanje svijesti o opasnosti od određenih pojava koje su plasirane kroz deepfake videa. U raspravi i završnome dijelu rad će pojasniti važnost medijske pismenosti u prosudbi istinitosti informacija plasiranih u javnosti te se osvrnuti na mogućnost dodatnih inicijativa u borbi protiv lažnoga oglašavanja.
Ključne riječi
deep fake, lažno oglašavanje, medijska pismenost, umjetna inteligencija
Hrčak ID:
322398
URI
Datum izdavanja:
30.6.2024.
Posjeta: 107 *