Izvorni znanstveni članak
Neue Slowenische Kunst i kraj svijeta
Lela Angela Mršek Bajda
Sažetak
Unutar avangardnoga djelovanja umjetničke skupine Neue Slowenische Kunst (NSK), odnosno kolektiva Laibach, Irwin i lanca izvedbenih umjetničkih projekata Kazalište sestara Scipiona Nasice→Kozmokinetički teatar Crveni pilot→Kozmokinetički kabinet Noordung→Dragan Živadinov & Dunja Zupančič & Miha Turšič, artikulira se kraj neoliberalnoga kapitalističkog svijeta, a zajedno s njim i kraj nepravde kao sastavnoga dijela njegove ideološke, političke i ekonomske strukture. To najkonkretnije čini Živadinovljeva višeslojna kazališna predstava Odilo. Zatamnjenje. Oratorij. koja simbolički dokida društvo utemeljeno na sustavu ekonomske eksploatacije i sve njegove posljedice. Istovremeno, u radu se istražuju dva procesa unutar djelovanja NSK-a koja se bave problemom kraja, imanentnim avangardi kao kulturnome fenomenu: 1. u svojoj umjetničkoj praksi Laibach odgađa kraj svijeta; 2. Irwinova energetska skulptura NSK Država u vremenu nadilazi živote umjetnika iz Irwina, stvarajući napetost između konačnosti materijalnih uvjeta i beskonačnosti promišljanja o njima, te pokušava ukazati na kraj društvenoga antagonizma i egzistencijalnih trauma.
Ključne riječi
Neue Slowenische Kunst; estetizacija kraja; društveni utjecaj; avangarda; humanitas; dijalektika poetskog
Hrčak ID:
330837
URI
Datum izdavanja:
13.5.2025.
Posjeta: 64 *