Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Neue Slowenische Kunst i kraj svijeta

Lela Angela Mršek Bajda


Puni tekst: engleski pdf 499 Kb

str. 41-54

preuzimanja: 23

citiraj


Sažetak

Unutar avangardnoga djelovanja umjetničke skupine Neue Slowenische Kunst (NSK), odnosno kolektiva Laibach, Irwin i lanca izvedbenih umjetničkih projekata Kazalište sestara Scipiona Nasice→Kozmokinetički teatar Crveni pilot→Kozmokinetički kabinet Noordung→Dragan Živadinov & Dunja Zupančič & Miha Turšič, artikulira se kraj neoliberalnoga kapitalističkog svijeta, a zajedno s njim i kraj nepravde kao sastavnoga dijela njegove ideološke, političke i ekonomske strukture. To najkonkretnije čini Živadinovljeva višeslojna kazališna predstava Odilo. Zatamnjenje. Oratorij. koja simbolički dokida društvo utemeljeno na sustavu ekonomske eksploatacije i sve njegove posljedice. Istovremeno, u radu se istražuju dva procesa unutar djelovanja NSK-a koja se bave problemom kraja, imanentnim avangardi kao kulturnome fenomenu: 1. u svojoj umjetničkoj praksi Laibach odgađa kraj svijeta; 2. Irwinova energetska skulptura NSK Država u vremenu nadilazi živote umjetnika iz Irwina, stvarajući napetost između konačnosti materijalnih uvjeta i beskonačnosti promišljanja o njima, te pokušava ukazati na kraj društvenoga antagonizma i egzistencijalnih trauma.

Ključne riječi

Neue Slowenische Kunst; estetizacija kraja; društveni utjecaj; avangarda; humanitas; dijalektika poetskog

Hrčak ID:

330837

URI

https://hrcak.srce.hr/330837

Datum izdavanja:

13.5.2025.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 64 *