Ostalo
OČUVANJE POVJERENJA U ODNOSU IZMEĐU LIJEČNIKA I PACIJENTA I MORALNA OZLJEDA U LIJEČNIKA
JADRANKA BUTUROVIĆ PONIKVAR
orcid.org/0000-0001-7473-3731
; Odjel za nefrologiju, Sveučilišni medicinski centar Ljubljana, Slovenija; Odjel za medicinsku etiku, Medicinski fakultet, Sveučilište u Ljubljani, Slovenija
*
* Dopisni autor.
Sažetak
Povjerenje između pacijenta i liječnika posljednjih je desetljeća pod velikim pritiskom, zbog dramatičnih promjena u medicini. Usporedo sa sve većim potrebama i složenošću pacijenata koji zahtijevaju od liječnika da svakome od njih posvete više vremena (uključujući dužnost objašnjavanja propisanu zakonom), povećava se administrativni teret liječnika, a mjerenje produktivnosti pojedinih liječnika je ili već uvedeno ili se planira uvesti, tjerajući liječnike u „proizvodnu liniju“ zdravstvenih usluga. Iako liječnici predstavljaju mali postotak svih zaposlenika u zdravstvenom poduzeću, tj. obično manje od 10 %, oni su glavna meta mjerenja produktivnosti u zdravstvu. Administrativno opterećenje i metrički pristup povećavaju se procesom korporativnosti zdravstvenih sustava, kako u privatnim, tako i u javnim zdravstvenim organizacijama.
Pacijenti i liječnici više nisu jedine osobe koje sudjeluju u donošenju medicinskih odluka, jer su se pridružili mnogi drugi. U knjizi profesora Davida Rothmana opisani su kao «stranci pored (bolesničkog) kreveta«. Među njima su bioetičari, pravnici, ekonomisti, psiholozi, civilno društvo, aktivisti. Uvođenje umjetne inteligencije u zdravstvo i njezina uloga u donošenju medicinskih odluka ocjenjivat će se u bližoj i daljoj budućnosti.
Pacijenti ne žele biti dio proizvodne linije zdravstvenih usluga. Oni žele humani kontakt sa svojim liječnikom, za kojeg vjeruju da će se boriti za njih i štititi njihov najbolji interes, zdravlje i živote. Očuvanje odnosa međusobnog povjerenja sa svojim liječnikom pacijentima je potrebno jednako kao i lijekovi i zdravstvene usluge. Liječnici to također žele i trebaju. Odnos povjerenja između pacijenta i liječnika temeljna je vrijednost medicine tisućama godina i potrebno ga je zaštititi i učvrstiti i ubuduće. Naša dužnost kao liječnika jest boriti se da ga sačuvamo u izazovnim vremenima koja su pred nama.
Ključne riječi
povjerenje; odnos liječnik – pacijent; moralna ozljeda
Hrčak ID:
331214
URI
Datum izdavanja:
16.5.2025.
Posjeta: 249 *