Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31299/log.15.1.2

Uloga matematičkog jezika u rješavanju zadataka učenika s diskalkulijom

Mirjana Lenček ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Marija Jozipović orcid id orcid.org/0000-0001-5193-8259 ; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet *
Magdalena Ivanko ; Logopedski kabinet Logoped i ja (Dječja mozgalica)

* Dopisni autor.


Puni tekst: hrvatski pdf 996 Kb

str. 21-44

preuzimanja: 159

citiraj


Sažetak

Matematika ima svoj jedinstveni jezik, koji je zapravo strani jezik (Lenček, 2017). Ova ključna sastavnica matematike, kao znanosti i discipline (Ferrari, 2004), nema uporište u materinskome jeziku već u logici i konstrukciji (Ilany i Margolin, 2010). Stoga matematički jezik može predstavljati poseban izazov svoj djeci, osobito onoj djeci koja imaju teškoća u matematici. U hrvatskom su jeziku i obrazovnom kontekstu ovakvi problemi nedovoljno istraženi. Cilj je ovog rada analiza obilježja matematičkog jezika u hrvatskom kroz primjere teškoća u usvajanju i razumijevanju matematičkih iskaza djece kojoj je dijagnosticirana diskalkulija, te na taj način provjera modela matematičkog jezika - Gaboor i Sarabi (2015). Podaci su razmatrani u kontekstu teorijskih postavki o razvoju matematičkog znanja, kao procesa posredovanog jezikom i postavke o razvoju matematičkog načina uporabe jezika. Kvalitativnom analizom podataka izdvojeni su primjeri zadataka koji imaju visoku razinu zahtjevnosti s aspekta fonoloških, rječničkih (leksičko–semantičkih), morfosintaktičkih i pragmatičkih obilježja. Rezultati ukazuju na istodobnu zahtjevnost matematičkog jezika na različitim jezičnim sastavnicama, kao i na to da je značajna složenost matematičkih iskaza prisutna od početka formalnog školovanja, tj. već u prvom razredu osnovne škole. Stoga je za svu djecu, osobito onu s diskalkulijom, važno usmjeriti posebnu pozornost i vrijeme na podučavanje matematičkog jezika. Doprinos je rada prilagodba modela matematičkog jezika koja uvažava osobitosti hrvatskog jezika i pisma te kojom se dodatno usmjerava pozornost na važnost matematičkog jezika u usvajanju matematičkog znanja.

Ključne riječi

matematički jezik; diskalkulija; jezične sastavnice matematičkog jezika; model matematičkog jezika

Hrčak ID:

333926

URI

https://hrcak.srce.hr/333926

Datum izdavanja:

22.7.2025.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 487 *