Acta Iadertina, Vol. 22 No. 1, 2025.
Original scientific paper
https://doi.org/10.15291/ai.4849
Individualni i kontekstualni čimbenici učitelja i stručnih suradnika u kontekstu osiguravanja efektivnoga inkluzivnog okruženja
Matilda KARAMATIĆ BRČIĆ
; Department of Pedagogy, University of Zadar, Zadar, Croatia
*
* Corresponding author.
Abstract
U okviru razumijevanja uloge i važnosti inkluzivnoga obrazovanja i prihvaćanja
razlika, a u kontekstu ovoga istraživanja, važno je istaknuti da
je navedeni diskurs usmjeren na uvažavanje i prihvaćanje razlika kao poticaja
u odgojno-obrazovnome radu, a ne prepreke, uz ravnomjernu optimizaciju
organizacijskih, kadrovskih, materijalnih pretpostavki za uspješnu
inkluziju. Cilj je istraživanja utvrditi izraženost pojedinih dimenzija ličnosti
kod učitelja i stručnih suradnika te utvrditi razinu percepcije školske
klime i socijalne podrške nadređenih i ostalih kolega kod učitelja i stručnih
suradnika. Socijalna interakcija i podrška u okviru ovoga istraživanja podrazumijeva
važnost jasnoga pozicioniranja svakoga ključnog suradnika u
organizaciju i provedbu odgojno-obrazovne inkluzije prihvaćanjem svakoga
sudionika kao jednako važnoga u radu. Danas je koncept inkluzivnoga
odgoja i obrazovanja u nekim zemljama temeljno načelo koje se prepoznaje
u različitim modelima školovanja, a koji se neprestano vrjednuju i unaprjeđuju
u smislu povećanja kvalitete cjelovite odgojno-obrazovne prakse. Osobine
ličnosti, koje su dio istraživačkoga konteksta ovoga rada, prezentiraju
se prikazom ekstraverzije, savjesnosti, emocionalne stabilnosti i ugodnosti.
Ističe se njihova velika važnost u kontekstu provedbe obrazovne inkluzije,
posebno kod nastavnika i stručnih suradnika koji su ključni dionici inkluzivnih
obrazovnih politika. U istraživanju su sudjelovala ukupno 232 odgojna
djelatnika (140 iz Dalmacije i 92 iz Slavonije, 145 iz redovne osnovne
škole te 87 iz posebnih odgojno-obrazovnih ustanova), od čega 78 učitelja
predmetne nastave, 61 učitelj razredne nastave, 55 učitelja edukacijskih
rehabilitatora te 38 stručnih suradnika. Kako su rezultati istraživanja pokazali
da su utvrđene statistički značajne pozitivne korelacije podrške nadređenih
i kolega s inkluzivnim okruženjem te da se istovremeno nisu pokazale
statistički značajne korelacije školske klime i inkluzivnoga okruženja, s
visokom se tendencijom naglašava potreba za jasnom ulogom svih ključnih
dionika u procesu inkluzije. Stoga je važno istaknuti da u profesionalnome
razvoju učitelja i stručnih suradnika treba uzeti u obzir ne samo znanstvene
i stručne kompetencije nego i osobine ličnosti koje podržavaju inkluzivne
vrijednosti kao temeljan preduvjet kvalitetnoga inkluzivnog okruženja
Keywords
Hrčak ID:
334837
URI
Publication date:
1.9.2025.
Visits: 271 *