Acta Iadertina, Vol. 22 No. 1, 2025.
Review article
https://doi.org/10.15291/ai.4854
Pregled istraživanja inkluzivnoga odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja i učitelja – stanje u Hrvatskoj
Jelena TOPIĆ-BEUS
; Kindergarten Biokovsko zvonce, Makarska, Croatia
Abstract
Inkluzivni odgoj i obrazovanje temelj je suvremene odgojno-obrazovne
paradigme. Podrazumijeva proces jednakopravnoga uključivanja
svih dionika u redovite odgojno-obrazovne sustave i procese te stvaranje
uvjeta za zadovoljavanje prava svakoga pojedinca na kvalitetno
obrazovanje. Iako se inkluzivni odgoj i obrazovanje temelji na razvojnom
pravu svih pojedinaca, posebno je orijentiran na ranjive skupine
djece. Ranjivost može biti ishod karakteristika samoga djeteta, obitelji
i/ili šire zajednice koje ugrožavaju ostvarivanje djetetove aktualne i
dugoročne dobrobiti. Odgovornost za uspješnu provedbu inkluzivnoga
odgoja i obrazovanja podjednako dijele javne obrazovne politike,
lokalne uprave, odgojno-obrazovne ustanove, sudionici odgojno-obrazovnoga
procesa te drugi čimbenici. Kvalitetu inkluzivne prakse determiniraju
osobne paradigme, stavovi i profesionalne kompetencije
odgojno-obrazovnih stručnjaka (odgojitelja, učitelja).
Cilj je ovoga rada sintetizirati rezultate dostupnih relevantnih istraživanja
mišljenja i iskustava odgojitelja i učitelja u Republici Hrvatskoj
o inkluzivnome odgoju i obrazovanju pojedinih ranjivih skupina djece
(teškoće u razvoju, darovitost, problemi u ponašanju, nacionalne manjine,
odrastanje u riziku od siromaštva). Metodom teorijske analize
dostupne dokumentacije i drugih izvora, moguće je zaključiti da su
odgojno-obrazovni stručnjaci afirmativno usmjereni prema ranjivim
skupinama djece, dok vlastitu kompetentnost za osmišljavanje i provedbu
inkluzivnoga odgojno-obrazovnog procesa procjenjuju nedostatnom.
Važnim procjenjuju suradnju s članovima stručno-razvojne
službe, no nažalost zbog učestale nedostatnosti stručnjaka suradnja
nije moguća. Zaključna promišljanja usmjerena su praktičnim implikacijama
promicanja inkluzivnoga odgoja i obrazovanja u formalno
obrazovanje budućih odgojno-obrazovnih stručnjaka kako bi bili
spremni odgovoriti na suvremene izazove te stvoriti uvjete za zadovoljavanje
prava svakoga pojedinca na kvalitetno obrazovanje.
Keywords
obrazovna inkluzija; odgojno-obrazovni stručnjaci; osobne paradigme; profesionalne kompetencije; ranjive skupine djece
Hrčak ID:
334845
URI
Publication date:
1.9.2025.
Visits: 428 *