Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.15291/ai.4854

Pregled istraživanja inkluzivnoga odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja i učitelja – stanje u Hrvatskoj

Jelena TOPIĆ-BEUS ; Kindergarten Biokovsko zvonce, Makarska, Croatia


Full text: croatian pdf 283 Kb

page 169-199

downloads: 249

cite


Abstract

Inkluzivni odgoj i obrazovanje temelj je suvremene odgojno-obrazovne
paradigme. Podrazumijeva proces jednakopravnoga uključivanja
svih dionika u redovite odgojno-obrazovne sustave i procese te stvaranje
uvjeta za zadovoljavanje prava svakoga pojedinca na kvalitetno
obrazovanje. Iako se inkluzivni odgoj i obrazovanje temelji na razvojnom
pravu svih pojedinaca, posebno je orijentiran na ranjive skupine
djece. Ranjivost može biti ishod karakteristika samoga djeteta, obitelji
i/ili šire zajednice koje ugrožavaju ostvarivanje djetetove aktualne i
dugoročne dobrobiti. Odgovornost za uspješnu provedbu inkluzivnoga
odgoja i obrazovanja podjednako dijele javne obrazovne politike,
lokalne uprave, odgojno-obrazovne ustanove, sudionici odgojno-obrazovnoga
procesa te drugi čimbenici. Kvalitetu inkluzivne prakse determiniraju
osobne paradigme, stavovi i profesionalne kompetencije
odgojno-obrazovnih stručnjaka (odgojitelja, učitelja).
Cilj je ovoga rada sintetizirati rezultate dostupnih relevantnih istraživanja
mišljenja i iskustava odgojitelja i učitelja u Republici Hrvatskoj
o inkluzivnome odgoju i obrazovanju pojedinih ranjivih skupina djece
(teškoće u razvoju, darovitost, problemi u ponašanju, nacionalne manjine,
odrastanje u riziku od siromaštva). Metodom teorijske analize
dostupne dokumentacije i drugih izvora, moguće je zaključiti da su
odgojno-obrazovni stručnjaci afirmativno usmjereni prema ranjivim
skupinama djece, dok vlastitu kompetentnost za osmišljavanje i provedbu
inkluzivnoga odgojno-obrazovnog procesa procjenjuju nedostatnom.
Važnim procjenjuju suradnju s članovima stručno-razvojne
službe, no nažalost zbog učestale nedostatnosti stručnjaka suradnja
nije moguća. Zaključna promišljanja usmjerena su praktičnim implikacijama
promicanja inkluzivnoga odgoja i obrazovanja u formalno
obrazovanje budućih odgojno-obrazovnih stručnjaka kako bi bili
spremni odgovoriti na suvremene izazove te stvoriti uvjete za zadovoljavanje
prava svakoga pojedinca na kvalitetno obrazovanje.

Keywords

obrazovna inkluzija; odgojno-obrazovni stručnjaci; osobne paradigme; profesionalne kompetencije; ranjive skupine djece

Hrčak ID:

334845

URI

https://hrcak.srce.hr/334845

Publication date:

1.9.2025.

Article data in other languages: english

Visits: 428 *