Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Ispitivanje interferencije signala na bespilotne letjelice

Marin Dubrović ; Karašica-Vučica d.d., Donji Miholjac, Hrvatska *
Zvonimir Nevistić orcid id orcid.org/0000-0002-2662-1513 ; Geodetski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska *
Željko Bačić orcid id orcid.org/0000-0001-6076-8896 ; Geodetski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska *

* Dopisni autor.


Puni tekst: hrvatski pdf 3.871 Kb

str. 151-176

preuzimanja: 0

citiraj


Sažetak

Bespilotne letjelice (BPL) postaju sve važniji dio svakodnevnog života za obavljanje zadataka u različitim područjima kao što su misije spašavanja, praćenje prirodnih katastrofa, nadzor prometa, poljoprivreda i dr. Također, BPL danas se sve više koriste i u geodeziji gdje im je glavna svrha masovno prikupljanje prostornih podataka fotogrametrijskim metodama ili metodama laserskog skeniranja, što omogućuje stvaranje trodimenzionalnih modela za različite primjene, od GIS analiza i katastra do prostornog planiranja i izmjere dosad nepristupačnih područja klasičnim metodama izmjere. BPL dio je sustava bespilotnih zrakoplova (engl. Unmaned Areal System – UAS) gdje se komunikacija između različitih komponenti, navigacija i pozicioniranje odvijaju primjenom radio signala koji su podložni interferenciji. Interferencija radio signala može biti namjerna ili slučajna te može dovesti do poremećaja rada UAS-a čime posljedično mogu nastati katastrofalne posljedice. Ovaj rad ispituje utjecaj namjernog ometanja (blokiranja) signala (engl. jamming) na radio komunikaciju i navigaciju BPL-a. Istraživanje je provedeno koristeći dvije letjelice, DJI Phantom 4 i DJI Mavic 3E koje su jedne od najčešće upotrebljavanih letjelica u praksi. Ometanje je provedeno koristeći dva različita ometača signala, a rezultati predstavljaju vizualnu analizu ponašanja letjelice tijekom leta pod utjecajem ometača, ispitivanje točnosti koordinata projekcijskih središta fotografija za različite metode pozicioniranja te statističku analizu parametara koji utječu na točnost pozicioniranja poput broja vidljivih satelita i kvalitete primljenog signala. Ukupno je napravljeno sedam testova s letjelicom DJI Phantom 4 i šest testova s letjelicom DJI Mavic 3E koji su pokazali različito ponašanje i ranjivost letjelica pod utjecajem interferencije. Ovaj rad pruža vrijedne rezultate o ranjivosti BPL-a na interferenciju signala i potiče daljnja istraživanja u razvoju rješenja za poboljšanje otpornosti na ometanje.

Ključne riječi

bespilotna letjelica; UAS; ometač; GNSS; interferencija

Hrčak ID:

340078

URI

https://hrcak.srce.hr/340078

Datum izdavanja:

30.9.2025.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 0 *