Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.31724/rihjj.51.1.12

Kognitivnomotorički razvoj u osnovnoj školi: transformacija copybook rukopisa u autentičan grafički izraz

Andrea Ledić orcid id orcid.org/0000-0003-1396-8240 ; Centar za forenzička ispitivanja, istraživanja i vještačenja „Ivan Vučetić”
Tamara Drašković ; Osnovna škola Vinica


Puni tekst: hrvatski pdf 2.125 Kb

preuzimanja: 0

citiraj


Sažetak

Istraživanje rukopisa djece omogućuje uvid u razvoj individualnih obilježja povezanih s kognitivnomotoričkim razvojem. Rukopis se mijenja tijekom godina, a prijelaz iz standardiziranog pisanja prema jedinstvenom stilu odražava kognitivne i motoričke sposobnosti učenika. Uzorak istraživanja obuhvatio je 17 učenika (šest dječaka i jedanaest djevojčica) od četvrtog do osmog razreda Osnovne škole Vinica. Sudjelovali su samo učenici koji su imali bilježnice iz prethodnih godina, što je omogućilo praćenje promjena u rukopisu. Anal­izirane su nezavisne varijable spol i dob te zavisne varijable visina slova, broj posebnih značajki, opći izgled, odnos prema liniji, povezivanje grafema, pisanje interpunkcijskih znakova, oblikovanje velikih početnih slova te oblikovanje grafema i brojki (‘a’, ‘e’, ‘o’, ‘r’, ‘t’, ‘ć’, ‘š’, ‘M’, ‘G’, ‘2’, ‘7’, ‘8’, ‘9’). Rezultati pokazuju da se tijekom učenja pisanja slova i prijelaza u više razrede, u šestom razredu kada učenicima predaju predmetni nastavnici, formiraju posebne značajke rukopisa. Ova promjena može biti povezana s utjecajem različitih rukopisa nastavnika kao vizualnih uzora, s varijacijama u pedagoškim pristupima te s naglaskom na urednost rukopisa, s obzirom na to da profesori hrvatskoga jezika potiču učenike na pisanje pisanih slova. Zbog subjektivnosti u procjeni posebnih obilježja rukopisa i ograničenog broja učenika, rezultati se ne mogu lako generalizirati. Stoga su potrebna opsežnija longitudinalna istraživanja s većim i reprezentativnijim uzorcima kako bi se de­taljnije ispitali utjecaj nastavnika i drugih čimbenika na razvoj rukopisa učenika.

Ključne riječi

jezične djelatnosti; forenzika; rukopis; početno pisanje

Hrčak ID:

340293

URI

https://hrcak.srce.hr/340293

Datum izdavanja:

30.12.2025.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 0 *