Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Školski stres i neka obilježja ličnosti kao prediktori suicidalnosti adolescenata

Sanja Subotić ; Škola za turizam, ugostiteljstvo i trgovinu, Pula
Andreja Brajša-Žganec ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Marina Merkaš ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 261 Kb

str. 111-131

preuzimanja: 3.901

citiraj


Sažetak

Istraživanje polazi od van Heeringenova pristupa suicidalnosti kao procesu (2001). Cilj je istraživanja provjeriti mogućnost predviđanja suicidalnosti adolescenata na temelju školskoga stresa i nekih obilježja ličnosti (lokusa kontrole i doživljaja nekompetentnosti). U istraživanju je sudjelovalo 190 adolescenata. Primijenjene su: Skala autodestruktivnosti (Dautović, 1990), Skala eksternalnosti (lokus kontrole) (Bezinović, 1990b), Skala percipirane nekompetentnosti (Bezinović, 1990a) i Ljestvica školskog stresa za učenike (Arambašić i Sabljić, 2000; prema Sabljić, 2000). Na skali autodestruktivnosti, te subskalama suicidalne depresivnosti, anksioznosti i borderline-a nisu utvrđene spolne razlike. Mladići su postizali značajno više prosječne rezultate na subskali agresivnosti. Školski stres i neka obilježja ličnosti (lokus kontrole i doživljaj nekompetentnosti) su povezani sa sucidalnošću te su se pokazali značajnim prediktorima autodestruktivnosti i suicidalne depresivnosti, ali se ti odnosi mijenjaju ovisno o spolu adolescenata. U uzroku mladića nekompetentnost značajno pridonosi objašnjenju autodestruktivnosti i suicidalne depresivnosti. U uzroku djevojaka školski stres, nekompetentnost i lokus kontrole značajno pridonose objašnjenju autodestruktivnosti. Suicidalnu depresivnost kod djevojaka najbolje se može objasniti nekompetentnošću i eksternalnošću.

Ključne riječi

suicidalnost; školski stres; lokus kontrole; nekompetentnost; adolescenti

Hrčak ID:

32455

URI

https://hrcak.srce.hr/32455

Datum izdavanja:

1.12.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 7.231 *