hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Školski stres i neka obilježja ličnosti kao prediktori suicidalnosti adolescenata

Sanja Subotić ; Škola za turizam, ugostiteljstvo i trgovinu, Pula
Andreja Brajša-Žganec ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Marina Merkaš ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (261 KB) str. 111-131 preuzimanja: 3.149* citiraj
APA 6th Edition
Subotić, S., Brajša-Žganec, A. i Merkaš, M. (2008). Školski stres i neka obilježja ličnosti kao prediktori suicidalnosti adolescenata. Psihologijske teme, 17 (1), 111-131. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/32455
MLA 8th Edition
Subotić, Sanja, et al. "Školski stres i neka obilježja ličnosti kao prediktori suicidalnosti adolescenata." Psihologijske teme, vol. 17, br. 1, 2008, str. 111-131. https://hrcak.srce.hr/32455. Citirano 19.10.2021.
Chicago 17th Edition
Subotić, Sanja, Andreja Brajša-Žganec i Marina Merkaš. "Školski stres i neka obilježja ličnosti kao prediktori suicidalnosti adolescenata." Psihologijske teme 17, br. 1 (2008): 111-131. https://hrcak.srce.hr/32455
Harvard
Subotić, S., Brajša-Žganec, A., i Merkaš, M. (2008). 'Školski stres i neka obilježja ličnosti kao prediktori suicidalnosti adolescenata', Psihologijske teme, 17(1), str. 111-131. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/32455 (Datum pristupa: 19.10.2021.)
Vancouver
Subotić S, Brajša-Žganec A, Merkaš M. Školski stres i neka obilježja ličnosti kao prediktori suicidalnosti adolescenata. Psihologijske teme [Internet]. 2008 [pristupljeno 19.10.2021.];17(1):111-131. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/32455
IEEE
S. Subotić, A. Brajša-Žganec i M. Merkaš, "Školski stres i neka obilježja ličnosti kao prediktori suicidalnosti adolescenata", Psihologijske teme, vol.17, br. 1, str. 111-131, 2008. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/32455. [Citirano: 19.10.2021.]

Sažetak
Istraživanje polazi od van Heeringenova pristupa suicidalnosti kao procesu (2001). Cilj je istraživanja provjeriti mogućnost predviđanja suicidalnosti adolescenata na temelju školskoga stresa i nekih obilježja ličnosti (lokusa kontrole i doživljaja nekompetentnosti). U istraživanju je sudjelovalo 190 adolescenata. Primijenjene su: Skala autodestruktivnosti (Dautović, 1990), Skala eksternalnosti (lokus kontrole) (Bezinović, 1990b), Skala percipirane nekompetentnosti (Bezinović, 1990a) i Ljestvica školskog stresa za učenike (Arambašić i Sabljić, 2000; prema Sabljić, 2000). Na skali autodestruktivnosti, te subskalama suicidalne depresivnosti, anksioznosti i borderline-a nisu utvrđene spolne razlike. Mladići su postizali značajno više prosječne rezultate na subskali agresivnosti. Školski stres i neka obilježja ličnosti (lokus kontrole i doživljaj nekompetentnosti) su povezani sa sucidalnošću te su se pokazali značajnim prediktorima autodestruktivnosti i suicidalne depresivnosti, ali se ti odnosi mijenjaju ovisno o spolu adolescenata. U uzroku mladića nekompetentnost značajno pridonosi objašnjenju autodestruktivnosti i suicidalne depresivnosti. U uzroku djevojaka školski stres, nekompetentnost i lokus kontrole značajno pridonose objašnjenju autodestruktivnosti. Suicidalnu depresivnost kod djevojaka najbolje se može objasniti nekompetentnošću i eksternalnošću.

Ključne riječi
suicidalnost; školski stres; lokus kontrole; nekompetentnost; adolescenti

Hrčak ID: 32455

URI
https://hrcak.srce.hr/32455

[engleski]

Posjeta: 5.451 *