Market-Tržište, Vol. 21 No. 1, 2009.
Izvorni znanstveni članak
Psihometrijska analiza mjerne ljestvice izvozne marketinške orijentacije u kontekstu malih i srednjih poduzeća izvoznika u Hrvatskoj
Dario Miočević
orcid.org/0000-0003-4895-7090
; Ekonomski fakultet Split
Biljana Crnjak-Karanović
; Ekonomski fakultet Split
Sažetak
Marketinška je orijentacija stožerni konstrukt marketinškog koncepta. Iako u literaturi postoje različiti pristupi konceptualizaciji, konstrukt se uvijek dovodi u empirijsku vezu s konceptom poslovne uspješnosti. Izvozna marketinška orijentacija (IMO) relativno je novi koncept koji marketinšku orijentaciju pozicionira u arenu međunarodnog poslovanja. Budući da industrijsku strukturu Hrvatske u velikoj mjeri obilježavaju mala i srednja poduzeća (SME), a izvoz je još uvijek dominantna strategija ulaska na strano tržište, primjena IMO-a u području poslovanja SME-a više je nego poželjna. Utvrđivanje adekvatne mjerne skale IMO-a, koja će se moći primijeniti u raznim nacionalnim kontekstima, što bi u konačnici dovelo do njezine generalizacije, predstavlja izazov za akademsku zajednicu i ima veliko teorijsko značenje. Od ovih se ideja polazi u ovome radu kojemu je cilj dokazati korisnost primjene koncepta IMO-a za hrvatska mala i srednja poduzeća. Autori su koristili alate eksploratorne i konfirmatorne faktorske analize kako bi procijenili psihometrijske karakteristike mjerne ljestvice IMO-a. Rezultati analize upućuju na njezinu dimenzionalnost, pouzdanost, valjanost i primjenjivost u hrvatskom izvoznom kontekstu. Implikacije ovih nalaza upućuju na zaključak da je za hrvatska mala i srednja poduzeća koja izvoze od velike važnosti provoditi aktivnosti marketinške orijentacije kako bi poboljšali svoju izvoznu uspješnost.
Ključne riječi
marketinška orijentacija; izvozna marketinška orijentacija; izvozna uspješnost; psihometrijska analiza; mali i srednji izvoznici
Hrčak ID:
53077
URI
Datum izdavanja:
8.7.2009.
Posjeta: 2.659 *