Skip to the main content

Review article

Kompetencije i kompetencijski pristup obrazovanju

Iva Ćatić ; Sveučilište Jurja Dobrile u Puli Odjel za odgojne i obrazovne znanosti


Full text: croatian pdf 231 Kb

page 175-187

downloads: 5.567

cite

Full text: english pdf 106 Kb

page 188-188

downloads: 483

cite

Full text: german pdf 121 Kb

page 189-189

downloads: 351

cite


Abstract

Ovaj rad pokušava dati svojevrstan pregled suvremenih obrazovno-političkih te znanstveno-teorijskih tokova vezanih za problematiku kompetencija i kompetencijskog pristupa obrazovanju. Pri tome se polazi od pojmovnog određenja i prikaza različitih teorijskih pristupa pojmu ‘kompetencija’. Obrazovna politika prepoznaje se kao glavni zagovornik kompetencijskog pristupa obrazovanju, čiji je cilj identifikacija i selekcija ključnih kompetencija koje bi se trebale razvijati na svim stupnjevima odgojno-obrazovnog sustava kao njihova standardizacija, kako bi ih se moglo eksterno evaluirati. Pregledom domaće i strane literature na temu kompetencija u obrazovanju, i literature koja se odnosi na pojam obrazovanja općenito (obuhvaćajući sve stupnjeve odgojno-obrazovnog sustava) i literature koja se bavi problematikom obrazovanja učitelja, dolazi se do zaključka da su mišljenja znanstvenika o kompetencijama u obrazovanju duboko podijeljena. Naime, s jedne je strane službeno ili mainstream stajalište, u kojem se zagovara kompetencijski pristup obrazovanju i u skladu s time prihvaćaju se preporuke međunarodne i domaće obrazovne politike. S druge strane je kritički stav prema suvremenim reformskim zahtjevima za obrazovanjem usmjerenim na razvoj kompetencija i kreiranjem standardiziranog kurikuluma koji se temelji na kompetencijama. Glavni argumenti protivnika kompetencijskog pristupa obrazovanju jesu: prenošenje ekonomskih principa na odgoj i obrazovanje i usmjeravanje na učinkovitost; bihevioristička usmjerenost, reduciranost, rigidnost i ostale negativne posljedice koje ona povlači te produbljivanje socijalne nejednakosti, i na razini pojedinca i na razini društva u cjelini. Na kraju se predlaže i argumentira mogući put pomirenja među navedenim oprečnim pozicijama.

Keywords

kompetencije; kompetencijski pristup obrazovanju; obrazovna politika; put pomirenja

Hrčak ID:

113448

URI

https://hrcak.srce.hr/113448

Publication date:

20.11.2012.

Article data in other languages: english german

Visits: 10.063 *