Original scientific paper
UTJECAJ OPTIGENA NA TOVNE KARAKTERISTIKE JUNADI
Zvonimir Steiner
; Poljoprivredni fakultet Sveučilišta u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Mario Ronta
; Poljoprivredni fakultet Sveučilišta u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Petra Musa
; Alltech Biotehnologija d.o.o., Zagreb
Ivan Križek
; Phoenix Farmacija d.d., Osijek, Hrvatska
Ivana Klarić
; Poljoprivredni fakultet Sveučilišta u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Željka Greger
; Poljoprivredni fakultet Sveučilišta u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Ivica Potočanac
; Kutjevo d.d., Kutjevo, Hrvatska
Ana Tešija
; Kutjevo d.d., Kutjevo, Hrvatska
Igor Ciganović
; Kutjevo d.d., Kutjevo, Hrvatska
Abstract
Preživači proizvode ureu u slini, min. 500 g/dan, a u buragu se iz uree oslobađa amonijak za sintezu bjelančevina. Otkako je otkriveno da mikroorganizmi buraga mogu koristiti neproteinski dušik (NPN), NPN spojevi se koriste u hranidbi preživača kako bi zamijenili dio biljnih bjelančevina. Cilj ovoga rada bio je utvrditi zajednički učinak NPN spoja s polaganim otpuštanjem (Optigen) i Benural S koji je u pokusnoj skupini dijelom smanjen. Praćeni su sljedeći pokazatelji: tjelesna masa, dnevni prirast, konverzija hrane te cijena utrošene hrane za kg prirasta kod tovne junadi. Pokus je proveden na 55 junadi križanih pasmina u tipu simentalca. Provedena su četiri pojedinačna vaganja, a pokus je trajao 3 mjeseca, odnosno 92 dana. U obroku kontrolne skupine bio je uključen Benural S u količini od 0,12 kg, dok je u pokusnoj skupini udio Benurala S iznosio 0,08 kg, a udio Optigena 0,04 kg. Dobiveni rezultati pokazali su veću prosječnu tjelesnu masu i prirast u pokusnoj skupini bez statistički značajnih razlika između skupina. Konverzija hrane bila je niža u pokusnoj skupini te je iznosila 5,84 kg/kg, a u kontrolnoj 6,96 kg/kg. Cijena utrošene hrane za kg prirasta bila je niža u pokusnoj skupini i iznosila je 8,97 kn u odnosu na kontrolnu skupinu gdje je iznosila 10,71 kn.
Keywords
NPN spojevi; tov junadi; urea; Optigen; konverzija hrane
Hrčak ID:
127930
URI
Publication date:
2.10.2014.
Visits: 2.238 *