Review article
SIMBOLIČKE I STVARNE GRANICE SOCIJALNE PEDAGOGIJE U HRVATSKOJ
Antonija Žižak
orcid.org/0000-0003-3653-340X
; Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, University of Zagreb
Abstract
Zadani okvir ovog rada su dvije teze Programskog odbora 4. hrvatskog kongresa socijalnih pedagoga „Izvan granica“. Prva, da se socijalna pedagogija kroz prethodnih 50 godina i prva tri kongresa dovoljno bavila razvojem vlastitog identiteta i druga, da je 4. kongres prigoda za pogled izvan okvira i granica profesije. Slijedeći te ideje rad je usmjeren na promišljanje simboličkih i stvarnih granica socijalne pedagogije u Hrvatskoj. Početno određenje pojma 'granica' odnosi se na razgraničenje osobnih i socijalnih profesionalnih granica. Osobne profesionalne granice su osobno određene unutar specifično zadanih profesionalnih okvira te slijede liniju uvažavajuće i učinkovite interakcije između profesionalca i predstavnika zajednice kojoj taj profesionalac služi. Stoga se njihovo mijenjanje (izlazak izvan granica) u većini interpersonalnih profesija smatra nepoželjnim/ negativnim. Socijalne profesionalne granice su do neke mjere objektivizirana obilježja (socijalna/profesionalna) po kojima se određene socijalne grupe (pa i profesionalne) međusobno razlikuju, odnosno prepoznaju kao zasebni socijalni identiteti. U fokusu rada biti će koncept socijalnih profesionalnih granica primijenjen, kako na stručno-praktičnu, tako i na teorijsko-znanstvenu razinu socijalnopedagoške discipline. Razmatrat će se poticaji i razlozi za mijenjanje profesionalnih granica, mehanizmi same promjene te ishodi za socijalnu pedagogiju u različitim fazama njezinog razvoja. Sljedećoj razini razmatranja „izvangraničnog“ djelovanja socijalne pedagogije pristupit će se kroz opisivanje značenja dihotomija kao što su: profesionalno - neprofesionalno; nacionalno - internacionalno; stručno - političko. I na kraju, izvan granica uobičajenog pogleda na socijalnu pedagogiju bit će onaj metaforički, koji će 'crti u pijesku' (granici) ponuditi ideje kako prihvatiti izazove nepredvidljivih naleta vjetra i vode.
Keywords
socijalna pedagogija; stvarne i simboličke granice; mehanizmi promjene granica
Hrčak ID:
132687
URI
Publication date:
6.1.2015.
Visits: 3.993 *