Review article
Uloga pozitivnih emocija u igri i istraživanju
Diana Olčar
orcid.org/0000-0003-4690-7137
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Abstract
Uloga emocija je da u organizmu pobude određeni set ponašanja i/ili da osiguraju potporu metabolizma za ponašanje povezano s emocijama. Emocije obično pobuđuju potrebu djelovanja na određeni način, no pozitivne emocije ne slijede ovaj model „akcijskih tendencija“. Umjesto toga, pozitivne emocije izazivaju promjene, prvenstveno, u kognitivnoj aktivnosti, a promjene u tjelesnoj aktivnosti mogu uslijediti. Fredrickson (2001) predlaže teoriju “proširenja i izgradnje” koja opisuje funkcioniranje pozitivnih emocija. Prema toj teoriji pozitivne emocije proširuju repertoar mišljenja i ponašanja osobe, ili, drugim riječima, povećavaju količinu misli i akcija koje osobi dolaze na um. To služi izgradnji trajnih osobnih resursa, od fizičkih i intelektualnih do socijalnih i
psiholoških. U ovom radu težište je stavljeno na ulogu koju emocije imaju u igri i istraživačkom ponašanju. Iako se igra i istraživanje često stavljaju u istu kategoriju, njima upravljaju potpuno odvojeni emocionalni sustavi. Igra se najčešće javlja kada je organizam u sigurnom okruženju i relativno sretnom stanju, dok se istraživanje javlja nakon promjene u okolini i povezano je s neutralnim osjećajem iščekivanja. Kada je organizam u pozitivnom emocionalnom
stanju, količina misli i akcija koje se pobuđuju u umu osobe se povećava. Stoga je osoba spremnija isprobati nova ponašanja što dovodi do
razvoja novih sposobnosti. Istraživačko ponašanje se javlja kada je organizam u blago negativnom ili neutralnom stanju zbog čega se više ponaša stereotipno, a manje je otvoren novim tipovima ponašanja.
Keywords
teorija proširenja i izgradnje pozitivnih emocija; gruba igra; istraživačko ponašanje
Hrčak ID:
138557
URI
Publication date:
15.1.2013.
Visits: 2.753 *