Skip to the main content

Original scientific paper

Upotreba faktorske analize u ispitivanju poželjnosti alternativnih odgojnih koncepata

Benjamin Čulig ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za sociologiju


Full text: croatian pdf 245 Kb

versions

page 299-311

downloads: 945

cite

Full text: english pdf 139 Kb

versions

page 299-300

downloads: 242

cite

Full text: german pdf 111 Kb

versions

page 312-312

downloads: 242

cite


Abstract

Ovaj, u osnovi metodološki rad, bavi se demonstracijom upotrebe faktorske analize u ispitivanju poželjnosti alternativnih odgojnih koncepata kod studentske populacije Sveučilišta u Zagrebu. Istraživanje je provedeno na slučajnom, reprezentativnom i stratificiranom uzorku (N=360). Skala poželjnosti osnovnih pedagoških koncepata sastojala se od 29 čestica vezanih uz tradicionalni odgojni koncept i alternativne pedagoške koncepate: Waldorf, Montessori i Summerhill. Primjenom faktorske analize pod komponentnim modelom uz GK kriterij za zaustavljanje ekstrakcije faktora i uz provedbu purifikacije faktorske solucije dobivene su tri latentne dimenzije: 1. NEPRIHVAĆENOST SUMMERHILLSKOG KONCEPTA, 2. TRADICIONALNI ODGOJ i 3. ODGOJ UTEMELJEN NA SAMOSTALNOSTI, IGRI I ZADOVOLJSTVU SPOZNAJOM. Prva dva faktora karakterizira neprihvaćanje summerhillskog i tradicionalnog koncepta, dok je treći faktor kombinacija ideja dviju škola— waldorfske i Montessori. Nalazi ukazuju na prihvaćanje općih pedagoških načela, ali ne i predloženih načina realizacije. Ispitanici su također neskloni pedagoškom radikalizmu. Stoga zaključujemo da su poželjne one pedagoške koncepcije koje ispitanicima ostavljaju mogućnost vlastite intervencije u primarnu i sekundarnu socijalizaciju. Metodološka strana rada pokazala je da poštivanje i primjena osnovnih metodoloških pretpostavki uspješno uklanja „višak” varijabli iz interpretacije, što interpretaciju čini transparentnom, a konceptualne pretpostavke plauzibilnima. Stoga valja zaključiti da faktorska analiza nije sama po sebi primjerena podacima, već da ovisi o njihovoj strukturi pa ju u većoj ili manjoj mjeri moramo prilagoditi podacima.

Keywords

alternativne škole; koncepti odgoja; faktorska analiza; komponentna analiza; purifikacija faktora

Hrčak ID:

139320

URI

https://hrcak.srce.hr/139320

Publication date:

19.12.2005.

Article data in other languages: english german

Visits: 2.867 *