Original scientific paper
Sustav odgoja i obrazovanja u Ateni
Marko Pranjić
; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Abstract
Iščitavajući najstarije izvore i argumentirajući njima, u istraživanju se došlo do zaključka da je Solon osoba koja je usustavila atenski odgoj i obrazovanje omogućujući svojim propisima da se svatko razvija prema prirodnim sklonostima u svojoj umnoj i tjelesnoj snazi. Nositelj odgoja u početku je obitelj, a on se zrcalio već u korištenju bajkama i igračkama dok je dijete bilo u kolijevci te nastavio nakon šeste godine angažmanom nadziratelja koji je pratio dijete u školu, gdje su učenici osim čitanja, pisanja i računanja dobivali i prve informacije o glazbi, crtanju i gimnastici. Prvotna poduka u čitanju, pisanju i računanju bila je ponešto mehanička, a kasnije usvajanje najboljih pjesničkih djela, za što je bio zadužen gramatičar, znatno je određivalo duševni i etički razvoj odgajanika. U nastavi se koristilo književnim proizvodima od općega društvenog dobra, pa su djeca “utvrđivala” ono što su kod kuće slušala, što je uznosilo i duh njihovih roditelja. Naizust su učili pjesme i pjevali ih uz kitaru i liru, a u gimnastici su iz njih pokupljene ideje žarile mladenački polet. Tako je poduka bila u skladu s duhom i mišljenjem koji su vladali u obiteljskom domu, odnosno s cjelokupnom narodnom tradicijom. Na taj su način atensku djecu skladno i u istom pravcu odgajali roditeljski dom, škola i javni život, pa se nikako nije mogla dogoditi odgojna dihotomija. Jamac tome bio je dobro osmišljen odgojno-obrazovni sustav koji je išao od roditeljskoga doma preko osnovnoškolskoga obrazovanja, a potom srednjoškolskoga, gdje je naglasak bio na gramatici, aritmetici, geometriji, astronomiji te znatno višem stupnju atletskih i borilačkih vještina. Obrazovanje je završavalo u sferama spekulativne filozofije i veoma učinkovite pravničke retorike.
Keywords
Solon; skrbnik; škola; gramatist; gramatičar; odgoj; obrazovanje; Atena; antička Grčka
Hrčak ID:
177073
URI
Publication date:
15.12.2016.
Visits: 6.819 *