Professional paper
Odgoj i obrazovanje djece i mladih s teškoćama u razvoju u Poljskoj i Konvencija Ujedinjenih naroda o pravima osoba s invaliditetom
Agnieszka Żyta
orcid.org/0000-0002-2504-7257
; University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Faculty of Social Sciences, Poland,
Stanisława Byra
; Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, Faculty of Education and Psychology, Poland
Katarzyna Ćwirynkało
orcid.org/0000-0003-2305-6069
; University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Faculty of Social Sciences, Poland,
Abstract
Sustav odgoja i obrazovanja u Poljskoj pruža različite mogućnosti školovanja učenicima s teškoćama u razvoju, uključujući pohađanje redovnih škola, posebnih škola, obrazovanje kod kuće te centara za djecu i mlade s većim intelektualnim teškoćama. Od promjene političkog i ekonomskog sustava 1989. godine obrazovni sustav u Poljskoj transformirao se u pravcu veće uključivosti i priznavanja prava učenicima s teškoćama u razvoju na jednak pristup obrazovanju i osposobljavanju na svim razinama. Najvažniji pravni dokument o pravima osoba s invaliditetom Konvencija je Ujedinjenih naroda o pravima osoba s invaliditetom iz 2006. godine, koju je Poljska ratificirala 2012. godine. Taj dokument predstavlja filozofsko i moralno polazište i okvir kojim se rukovodimo u provođenju integriranih i strateških politika. Članak 24 Konvencije naglašava pravo na odgoj i obrazovanje "bez diskriminacije i temeljeno na jednakim mogućnostima" i obavezuje državna tijela na "osiguravanje inkluzivnog obrazovnog sustava na svim razinama učenja, kao i u smislu cjeloživotnog učenja". U ovom radu analizira se i opisuje aktualna situacija glede odgoja i obrazovanja djece i mladih u Poljskoj, s naglaskom na preporuke sadržane u spomenutoj Konvenciji te na mogućnosti i teškoće u ostvarivanju preporuka u odgoju i obrazovanju svih učenika, na svim razinama obrazovanja.
Keywords
edukacija; odgoj i obrazovanje; invaliditet; teškoće u razvoju; inkluzija; Konvencija ujedinjenih naroda o pravima osoba s invaliditetom
Hrčak ID:
193757
URI
Publication date:
16.2.2018.
Visits: 2.584 *