Annual of social work, Vol. 27 No. 1, 2020.
Review article
https://doi.org/10.3935/ljsr.v27i1.319
PROFESIONALNE KOMPETENCIJE SOCIJALNIH RADNIKA: TEMELJ IDENTITETA JEDNE POMAŽUĆE PROFESIJE
Marko Buljevac
orcid.org/0000-0001-7128-7860
; Department of Social Work, Law Faculty, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Ana Opačić
orcid.org/0000-0002-3486-0696
; Department of Social Work, Faculty of Law, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Martina Podobnik
orcid.org/0000-0001-7293-5794
; Croatian chamber of social workers
Abstract
U ovom radu pruža se pregled aktualnih spoznaja o tome što su kompetencije u socijalnom radu, što pokazuju istraživanja o mjerenjima kompetencija, te koji je značaj razvoja okvira kompetencija za socijalni rad u Hrvatskoj. Profesionalne kompetencije shvaćaju se kao rezultat trokuta znanja, vještina i vrijednosti, čime se stavlja naglasak na djelotvornost rada, ali i osobne dimenzije stručnjaka. Sistematizirano je osam područja generičkih kompetencija za socijalni rad, a čine ih procesne kompetencije (za izravan rad s korisnikom) i sedam metakompetencija: profesionalno ponašanje i profesionalni identitet, profesionalna etika, multikulturalnost i inkluzivna praksa, kritički strukturalni pristup, integracija teorije u praksi i kritičko mišljenje, međusektorska suradnja i makropristup te vodstvo i funkcioniranje u organizaciji. U prikazanoj istraživačkoj praksi mjerenje kompetencija uglavnom se radi pristupom samoprocjene i procjene samoefikasnosti, a manje su zastupljena mjerenja temeljena na promatranju opažača. Bez obzira na način mjerenja, predlaže se da se okvir kompetencija i mjerni instrumenti posebno razviju poštujući specifičnosti nacionalnog konteksta. U radu se prikazuju specifični okviri kompetencija u pojedinim područjima socijalnog rada, no zbog velikog stupnja slaganja s generičkim okvirom donosi se zaključak kako se generički okvir može djelotvorno nadograditi za primjenu u specifičnom području socijalnog rada. Nacionalni okvir profesionalnih kompetencija socijalnih radnika razvijen u suradnji akademske zajednice, praktičara i strukovnih organizacija može pridonijeti profesionalnom identitetu socijalnih radnika, unaprjeđenju profesionalnog i karijernog razvoja, omogućava usklađivanje prakse i obrazovanja, otvara nova istraživačka područja i može biti podloga za razvoj specifičnih kompetencija u područjima socijalnog rada.
Keywords
profesionalne kompetencije; profesionalni identitet; cjeloživotno obrazovanje; socijalni rad
Hrčak ID:
242205
URI
Publication date:
30.7.2020.
Visits: 5.241 *