Original scientific paper
https://doi.org/10.31724/rihjj.48.1.17
Razvoj uzročnosti kod frankofone djece
Claire Martinot
; Sorbonne Université
Abstract
Pošavši od toga kako je petnaestero djece od 6 i 8 godina prepričalo pripovijest koja im je bila pročitana, pokazuje se bjelodan razvoj razumijevanja i proizvodnje trinaest uzročnih odnosa sadržanih u polaznom tekstu (PT). Trinaest uzročnih odnosa iz PT-a identificiraju se kroz pet markera: semantička veza (uzročni odnos neobilježen), morfološki marker (opreka prezent/futur), sintaktički marker nespecifičan za obilježivanje uzročnosti (par, qui, à l’idée de...), leksički marker (glagol devenir), eksplicitni sintaktički marker (parce que). Uzročni odnosi koje su djeca proizvela sustavno su uspoređeni s uzročnim odnosima PT-a. Prvi kvantitativni rezultat pokazuje da od svih uzročnih odnosa koji se mogu proizvesti šestogodišnjaci razumiju četvrtinu, dok osmogodišnjaci razumiju više od trećine. Na razini cjeline proizvedenih uzročnih odnosa šestogodišnja djeca na ovaj ili onaj način izražavaju nešto više od trećine uzročnih odnosa PT-a, a osmogodišnjaci nešto više od polovice. Osmogodišnjaci brojčano nadilaze šestogodišnjake u mijenjanju značenja određenih uzročnih odnosa. Oni također mnogo češće od šestogodišnjakā izražavaju uzročne odnose PT-a drugim markerom. Većina nespecifičnih sintaktičkih markera još uvijek osmogodišnjacima predstavlja brojne probleme u proizvodnji.
Keywords
razumijevanje i izraživanje uzročnih odnosa; šestogodišnja i osmogodišnja djeca; specifični i nespecifični markeri uzročnosti; francuski kao materinski jezik
Hrčak ID:
281043
URI
Publication date:
29.7.2022.
Visits: 1.227 *