Skip to the main content

Professional paper

https://doi.org/10.32633/eb.7.2

Procjena potencijalne darovitosti u prirodoslovnom području kao alat za unaprjeđenje pristupa poučavanja darovitih učenika

Dorotea Vrbanović orcid id orcid.org/0000-0002-1519-8406 ; V. Gymnasium, Zagreb, Croatia
Slavica Šimić Šašić orcid id orcid.org/0000-0002-4465-1716 ; Department of Teacher and Preschool Teacher education, University of Zadar, Zadar, Croatia
Ines Radanović orcid id orcid.org/0000-0003-3239-0536 ; Department of Biology, Faculty of Science, University of Zagreb, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 256 Kb

page 17-23

downloads: 516

cite


Abstract

Darovitost je kao pojam, unatoč brojnim spoznajama, još uvijek nedovoljno određena za potrebe obrazovanja te su za nastavnike i stručne suradnike odgoj i obrazovanje takve djece još uvijek vrlo složeni i izazovni zadaci. Do sredine 1990-ih godina vladalo je uvjerenje da točnost i pouzdanost učitelja u procjeni darovitosti nije značajna, no važnu ulogu u točnosti procjena ima upravo instrument koji učitelj koristi. Također, učitelji donose visoko subjektivne procjene ako nemaju podršku u kriterijima i skalama koje ih točno vode prema karakteristikama koje trebaju opažati za procjenu darovitosti i osiguravaju manji utjecaj subjektivnosti na rezultat. U okviru HRZZ projekta „Učenje biologije u epidemiološki prilagođenom istraživačkom okruženju“ prilagođene su skale za procjenu potencijalne darovitosti (u prirodoslovnom području) s ciljem prilagodbe odgojno-obrazovnog procesa potrebama darovitih učenika. Teorijska podloga za izradu skala za procjenu darovitosti bio je Renzullijev troprstenasti model darovitosti koji uključuje iznadprosječno razvijene opće ili specifične sposobnosti, osobine ličnosti, posebice specifičnu motivaciju za rad (predanost zadatku) i kreativnost. Skale se sastoji od niza pozitivno formuliranih tvrdnji raspoređenih u određeni broj subskala koje ispituju različite osobine darovitih učenika. Oni učenici koji pripadaju u gornjih 25 % od ukupnog rezultata za sve tri skale (opće ili specifične sposobnosti, motivacije i kreativnosti) smatrat će se potencijalno darovitima. Skala za procjenu učenika, uz standardne testove koje provode psiholozi, može biti izvrstan alat nastavnicima za identifikaciju darovitih učenika u razredu na temelju koje će unaprijediti svoj nastavni proces prema specifičnim zahtjevima pojedinih učenika.

Keywords

darovitost; opće sposobnosti; tip inteligencije; kreativnost; motivacija

Hrčak ID:

281113

URI

https://hrcak.srce.hr/281113

Publication date:

27.12.2021.

Article data in other languages: english

Visits: 975 *