Review article
Kreativne ideje i postupci u poučavanju gramatike
Vesna Bjedov
; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Ivona Majstorović
; Strukovna škola Virovitica
Abstract
Kreativnost pruža moćan način uključivanja učenika u proces učenja, povećava razinu motivacije, samopoštovanja učenika te ih priprema različitim fleksibilnim vještinama potrebnima za život. Vjeruje se da razvoj kreativnosti može obogatiti život, da mnogi jezični zadatci kojima se favoriziraju suvremene metode poučavanja oslobađaju kreativnost kod učenika – poglavito one metode i postupci koji su usmjereni na učenika, koji se temelje na interakciji i otvorenosti, stoga su u načelu idealni za poticanje kreativnog razmišljanja i ponašanja učenika (Burton, 2010, prema: Richards, 2013). Kreativna inteligencija postaje važnim čimbenikom učenja jezika, pri čemu komunikacijske metode imaju značajnu ulogu jer ističu funkcionalnu i situacijsku uporabu jezika te metodički postupci poput igranja uloga ili simulacija zahtijevaju od učenika maštu i kreativno razmišljanje (prema: Richards, 2013). Ideje za osmišljavanje kreativnih aktivnosti nastavnici nalaze u različitim izvorima, a u poučavanju gramatike često primjenjuju raznovrsne metodičke postupke koji mogu aktivirati učenike na različite načine. U ovome se radu razmatra mogućnost nalaženja kreativnih ideja u različitim izvorima te se opisuju odabrani metodički postupci (oluja ideja, šest pametnih šešira, razmisli/u paru razmijeni, intervju u tri koraka, kuglični ležaj) kojima se može potaknuti kreativnost. Da bi se istražilo u kojim izvorima nastavnici hrvatskoga jezika nalaze ideje za kreativno poučavanje gramatike (u stručnoj literaturi, u udžbenicima hrvatskoga jezika, u internetskim izvorima) te koje metodičke postupke primjenjuju kojima se potiče kreativnost i kritičko mišljenje, provedeno je istraživanje anketnim upitnikom. Rezultati su pokazali da se ispitani nastavnici služe različitim izvorima za nalaženje kreativnih ideja, pri čemu internet postaje važnim i sve većim izvorom kreativnoga potencijala za nastavu gramatike.
Keywords
kreativne ideje; metodički postupci poticanja kreativnosti; stručna literatura, udžbenici i internet kao izvori kreativnih ideja; nastava gramatike
Hrčak ID:
281731
URI
Publication date:
1.7.2022.
Visits: 1.871 *