Conference paper
Dnevne novine na hrvatskom tržištu: danas – sutra
Branko lovrić
; direktor dnevnih novina Večernji list d.d.
Abstract
Današnje je tržište novina rezultat zbivanja na ovim prostorima u posljednjih deset
godina. To razdoblje obilježeno je nestankom dijela čitatelja zbog novonastalih granica,
prestankom socijalističke prakse državnih subvencija, raspadom velikih sistema i
lutanjima u privatizaciji. Ukida se monopol tiskanja i monopol distribucije.
Prve godine nezavisne hrvatske države karakterizira nevjerojatan broj novonastalih
tiskovina, ali je zbog izostanka čitateljske "gladi", njihov vijek uglavnom bio vrlo
kratak. Tjednici počinju bespoštednu tržišnu utakmicu natječući se u senzacionalizmu.
Utakmica među dnevnim listovima nije bila tako oštra, ali se zaoštrava pojavom prvih
privatnih dnevnih novina, Jutarnjeg lista.
Dugoročni problemi za izdavače danas su pad standarda i kupovne moći u Hrvatskoj,
mali "oglasni kolač" koji diktira cijene oglasa u novinama, povećanje troškova
uvođenjem poreza na dodanu vrijednost (tzv. PDV). Na neki način, neizvjesnost za budućnost
tiskanih dnevnih novina jesu i nove tehnologije te nagli porast elektronskih
publikacija.
Opstanak i budućnost dnevnih novina u Hrvatskoj bit će usmjereni na dobivanje
podrške novih strateških partnera kako bi se izbjegla moguća monopolizacija, zatim
sustavno rješavanje okruženja kao što su distribucija i tiskanje, što je preduvjet novim
investitorima, u čemu bitnu ulogu ima hrvatska Vlada, kao i postizanje jednakosti svih
medija u odnosu na uvjete poslovanja.
To su neki od nužnih uvjeta za smirivanje i objektivizaciju tržišta, pri čemu će uz
gospodarska i zakonska rješenja, za opstanak pojedinih novina, biti odlučujuća profesionalnost
i uređivačka orijentacija.
Keywords
Hrčak ID:
26307
URI
Publication date:
12.12.2000.
Visits: 6.475 *