Skip to the main content

Professional paper

https://doi.org/10.47960/2232-9080.2022.24.12.63

ELEMENTI DIZAJNA U ANTOLOGIJSKIM ZAGREBAČKIM ZGRADAMA 1930-IH GODINA

Cela Matan orcid id orcid.org/0000-0002-2606-354X ; Independent researcher


Full text: croatian pdf 1.375 Kb

page 61-70

downloads: 369

cite

Full text: english pdf 1.433 Kb

page 63-72

downloads: 200

cite


Abstract

Elementi dizajna u arhitekturi desetak analiziranih antologijskih zgrada tridesetih godina u Zagrebu prominentnih protagonista moderne arhitekture, pored moderne, imaju i klasičniju morfologiju koja obilježava kontinuitet tradicionalnog nasljedstva. Adolf Loosovo poimanje dekoracije kao neusklađene s Zeitgeistom u analiziranim zgradama potencirano je oskudnim sredstvima financiranja radi čega se uređenje interijera unatoč reprezentativnom karakteru palača uglavnom svodi na nužni minimum. Istraživanje otkriva elemente dizajna unutarnjeg uređenja, namještaja i opreme: kreacije arhitekata za naručene zgrade. U reprezentativnim palačama nema primjera total designa iako su pojedini arhitekti primjenjivali ovaj koncept u drugim tipologijama zgrada. U međuratnom razdoblju posebnu pažnju dizajnu, a na tragu funkcionalističkih ideja, daju arhitekti Stjepan Planić i Juraj Denzler, dok primjenu koncepta Gesamtkunstwerka pronalazimo u zgradi Doma obrtnika arhitekata Aleksandra Freudenreicha i Zvonimira Požgaja. Arhitekti dizajniraju i tipografiju za nazive zgrada na glavnim pročeljima te logotipove i murale. Funkcionalnost, jednostavnost i čistoća linija i formi njihovog dizajna vidljiva je na sačuvanim nacrtima i fotografijama te u samim zgradama gdje je manji dio ove baštine još u uporabi.

Keywords

antologijske palače 1930-ih; Zagreb; dizajn interijera; dizajn namještaja; moderna arhitektura; moderni dizajn; total design; Gesamtkunstwerk

Hrčak ID:

289388

URI

https://hrcak.srce.hr/289388

Publication date:

21.12.2022.

Article data in other languages: english

Visits: 1.147 *