Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.47960/2712-0457.2023.1.S.5.53

LEKSIKON ODNOSA S JAVNOŠĆU: ISTRAŽIVANJE UTJECAJA EDWARDA BERNAYSA NA UVOĐENJE KONCEPATA I TERMINOLOGIJE U PODRUČJU ODNOSA S JAVNOŠĆU

Tonina Ibrulj ; University of Mostar, Mostar, Bosnia and Herzegovina *
Ivana Zovko-Bošnjak orcid id orcid.org/0000-0002-9930-1203 ; University of Mostar, Mostar, Bosnia and Herzegovina

* Corresponding author.


Full text: english pdf 103 Kb

page 53-60

downloads: 304

cite

Full text: croatian pdf 174 Kb

page 60-60

downloads: 81

cite


Abstract

Ovaj rad istražuje snažan utjecaj Edwarda Bernaysa, često nazivanoga „pionirom odnosa s javnošću“, na leksikon i terminologiju u tome području. Istražuje kako je Bernays redefinirao odnose s javnošću, koji su tada percipirani kao propaganda i manipulacija, u profesiju s percepcijom strateškoga savjetovanja koja uključuje persuazivnu komunikaciju koja odgovara javnomu interesu. Njegovo uvođenje termina „savjetnik za odnose s javnošću“ označilo je ključan pomak, podižući ugled savjetnika za odnose s javnošću kao onih koji pružaju strateško vodstvo klijentima uzimajući u obzir javni interes. Postavio je temelje znanstvenoga pristupa zagovarajući upotrebu tehnika i metoda za procjenu mišljenja javnosti umjesto jednostavna širenja poruka u svrhu manipulacije javnim mišljenjem. Osim toga, naglasak Edwarda Bernaysa na „dvosmjernoj komunikaciji“, iako asimetričan model, postavio je temelje za suvremene odnose s javnošću i moderne interaktivne prakse u odnosima s javnošću, s naglaskom na feedback javnosti. Njegov koncept „inženjering suglasnosti“ implicira znanstveni pristup u oblikovanju javnoga mišljenja. Koncept „potpora treće strane“ istaknuo je važnost vjerodostojnosti u komunikaciji, kreatore mišljenja, utječući na razvoj današnjega influencerskog marketinga i srodnih strategija. Osim toga, fokus Edwarda Bernaysa na „upravljanje imidžom“ ostaje relevantan, s kasnijom pojavom termina poput „upravljanje reputacijom“. Njegovi doprinosi i dalje oblikuju način na koji praktičari odnosa s javnošću komuniciraju i interagiraju s javnošću, ostavljajući trajan utjecaj na profesiju. Inovativni koncepti i trajno naslijeđe Edwarda Bernaysa i dalje utječu i usmjeravaju praksu odnosa s javnošću u 21. stoljeću, čvrsto potvrđujući njegovu poziciju kao ključne figure u evoluciji terminologije i koncepata u tome području.

Keywords

odnosi s javnošću; Edward Bernays; savjetnik za odnose s javnošću; leksikon.

Hrčak ID:

309917

URI

https://hrcak.srce.hr/309917

Publication date:

1.11.2023.

Article data in other languages: english

Visits: 814 *