Skip to the main content

Professional paper

MANIPULACIJA JAVNIM MNIJENJEM POMOĆU UMJETNE INTELIGENCIJE: STUDIJA SLUČAJA LAŽNIH OGLASA

Margareta Gregić ; University North *
Gordana Lesinger orcid id orcid.org/0000-0002-7892-0187 ; Josip Juraj Strossmayer University of Osijek

* Corresponding author.


Full text: croatian pdf 141 Kb

page 55-64

downloads: 44

cite


Abstract

Današnja je stvarnost uvelike tehnološki utemeljena. Umjetna inteligencija (UI) kao grana informatike koja izučava inteligentne strojeve i softvere na velika vrata unosi promjene koje su se donedavno činile daleke. Pomoću umjetne inteligencije stvaraju se sintetičke vijesti, videomaterijali i fotografije koje izgledom odgovaraju stvarnosti, ali nisu autentične. Algoritmi umjetne inteligencije tako bivaju trenirani za manipulaciju javnosti. Umjetna inteligencija revolucionirala je razne industrije, a medijski sektor nije iznimka. Korištenje umjetne inteligencije za stvaranje manipuliranih slika pokazuje njezinu moć za stvaranje vrlo realističnih, ali izmišljenih vizualnih prikaza. Iako to prikazuje potencijal za vizualnu manipulaciju, ono naglašava i važnost medijske pismenosti i kritičkoga mišljenja u eri u kojoj se granice između stvarnoga i lažnoga mogu lako zamagliti. Ovaj rad u svome prvom dijelu u kratkim će crtama pokazati povezanost umjetne inteligencije i medija, a u drugome dijelu kroz studiju slučaja pokušat će potvrditi hipotezu o mogućnosti pozitivnih inicijativa za povećanje svijesti o opasnosti od određenih pojava koje su plasirane kroz deepfake videa. U raspravi i završnome dijelu rad će pojasniti važnost medijske pismenosti u prosudbi istinitosti informacija plasiranih u javnosti te se osvrnuti na mogućnost dodatnih inicijativa u borbi protiv lažnoga oglašavanja.

Keywords

deep fake, lažno oglašavanje, medijska pismenost, umjetna inteligencija

Hrčak ID:

322398

URI

https://hrcak.srce.hr/322398

Publication date:

30.6.2024.

Visits: 107 *