Mjesto i uloga glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta rane i predškolske dobi – perspektiva odgojitelja predškolske djece
Snježana Dobrota1
http://orcid.org/0000-0001-7130-0199
Danijela Sodina2 ∗
http://orcid.org/0009-0003-0206-5107
https://doi.org/10.31192/np.23.1.9
303.423
Izvorni znanstveni rad / Original scientific paper
Primljeno: 18. travnja 2024.
Prihvaćeno: 24. rujna 2024.
Glazbene aktivnosti izuzetno su značajne za cjelovit razvoj svakog djeteta. Cilj ovog istraživanja je ispitati stavove odgojitelja predškolske djece o važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta te njihovu samoprocjenu kompetencija za provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću s obzirom na stručnu spremu i godine radnog iskustva. Ispitivanje je provedeno putem online ankete na uzorku od 126 sudionika, odgojitelja predškolske djece iz Splitsko-dalmatinske županije, Hrvatska. Za potrebe istraživanja konstruiran je upitnik koji se sastoji od dva dijela: a) Upitnik općih podataka i b) Stavovi odgojitelja predškolske djece o važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta i samoprocjena njihove kompetentnosti za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću. Rezultatima istraživanja potvrđeno je da nema razlike u stavovima odgojitelja o važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta s obzirom na godine radnog iskustva i stručnu spremu. Naime, svi sudionici smatraju da su glazbene aktivnosti važne za cjelovit razvoj svakog djeteta. Godine radnog iskustva i stručna sprema nisu se pokazale ni značajnim prediktorima samoprocjene kompetencija odgojitelja za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću. Odgojitelji se, bez obzira na godine radnog iskustva i razinu stručne spreme, procjenjuju umjereno kompetentnima za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću. Dobiveni rezultati imaju značajne glazbeno-pedagoške implikacije, u smislu poticanja i dodatnog educiranja odgojitelja za planiranje i realiziranje glazbenih aktivnosti u vrtiću.
Ključne riječi: glazbene aktivnosti, glazbeni program, glazbene sposobnosti, rani i predškolski odgoj i obrazovanje, stavovi.
Uvod3
Glazba je jedan od univerzalnijih načina ekspresije i komunikacije čovječanstva i prisutna je u životima ljudi različite dobi i iz različitih kultura svijeta. Glazbeni razvoj djeteta rane i predškolske dobi značajan je segment njegova cjelovitog razvoja, pa se tako pjevanjem, sviranjem, slušanjem glazbe i skandiranjem brojalica potiče razvoj dječjih glazbenih sposobnosti, ali i njihov intelektualni, emocionalni, socijalni i psiho-motorički razvoj. Rezultati brojnih istraživanja potvrđuju da bavljenje glazbenim aktivnostima pozitivno utječe na razvoj različitih aspekata glazbenih sposobnosti, poput razlikovanja visine tona4 i sposobnosti percepcije/produkcije ritma,5 ali i na brojne neglazbene sposobnosti, poput verbalnih,6 intelektualnih7 i motoričkih sposobnosti.8 Pjevanje potiče dječji jezični razvoj,9 a slušanje glazbe ima pozitivan utjecaj i na intelektualni i kreativni razvoj djeteta.10 Pjevanje i sviranje pjesama te izvođenje ritma u skupini pozitivno utječe na usvajanje obrazaca socijalnog ponašanja, ali i na razvoj samoregulacije djeteta.11
Dokument na kojemu se temelji praksa ranog i predškolskog odgoja u Hrvatskoj je Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje,12 koji teži osigurati osobne, emocionalne i tjelesne, obrazovne i socijalne dobrobiti za dijete te cjelovit razvoj, odgoj i učenje djeteta i razvoj kompetencija. Upravo glazbene aktivnosti imaju pozitivan utjecaj na razvoj svih segmenata dobrobiti djeteta i njegov cjelovit razvoj.
Osnovni cilj glazbenih aktivnosti za djecu rane i predškolske dobi je zadovoljavanje dječje potrebe za glazbom i poticanje interesa djeteta za različite glazbene sadržaje i aktivnosti. Osiguravanjem glazbeno poticajne sredine razvijaju se dječje glazbene sposobnosti u najširem smislu te riječi i potiče se njihov intelektualni, socijalni, emocionalni i psiho-motorički razvoj.
Djeca rane i predškolske dobi, za razliku od adolescenata i odraslih, izuzetno su otvorena i fleksibilna za percipiranje različitih glazbenih podražaja, što se naziva hipotezom otvorenosti (engl. open-eardness hypothesis).13
»Mlađa djeca su otvorenija prema glazbi koju odrasli smatraju nekonvencionalnom; njihovi odgovori manje podliježu normativnim standardima 'dobrog ukusa', za razliku od starijih pojedinaca.«14
S porastom dobi, djeca se sve više usmjeravaju prema standardiziranim glazbenim stilovima, poput popularne glazbe, čime se gubi njihova originalna otvorenost i znatiželja. To smanjivanje otvorenosti događa se između četvrte i pete godine, prema šestoj i sedmoj godini. LeBlanc formulira četiri hipoteze koje karakteriziraju razvoj glazbenih preferencija tijekom života: (1) mlađa su djeca otvorenija prema različitoj glazbi; (2) otvorenost se smanjuje ulaskom u adolescenciju; (3) postoji djelomičan preokret otvorenosti slušateljevim sazrijevanjem od adolescencije prema mlađoj odrasloj dobi; (4) otvorenost opada kako slušatelj sazrijeva i ulazi u stariju dob.15
Glazbene aktivnosti u vrtiću, u okviru redovitog programa ili programa glazbenog vrtića, mogu se grupirati u nekoliko skupina.16 Prvoj skupini pripadaju brojalice, čijim se izvođenjem razvijaju brojni aspekti glazbenih sposobnosti, poput osjećaja za ritam, tempo i dinamiku, glazbenog pamćenja i usklađivanja skandirane brojalice s pokretima tijela.17 Osim toga, izvođenjem brojalica potiče se dječji jezični razvoj, koncentracija i pamćenje, usvajanje različitih socijalnih vještina, a intenzivira se i dječji emocionalni razvoj.
Pjesme i igre s pjevanjem su druga skupina glazbenih aktivnosti u vrtiću.18 Pjevanjem različitih autorskih i tradicijskih pjesama razvijaju se dječje intonativne i ritamske sposobnosti, proširuje se opseg njihova glasa, razvija se osjećaj za tempo i dinamiku te glazbeno pamćenje. Nadalje, upoznavanjem tradicijskih pjesama iz različitih kultura, djeca od najranijih dana razvijaju svoje interkulturne kompetencije, čime se potiče razvijanje otvorenosti i tolerancije prema novom, nepoznatom i drugačijem. Pjevanje pozitivno utječe i na ostale aspekte dječjeg razvoja, u prvom redu na intelektualni, socijalni, emocionalni i psiho-motorički razvoj.
Sviranje kao glazbena aktivnost u vrtiću se uglavnom odnosi na sviranje različitih ritamskih i melodijskih udaraljki, na kojima se može izvoditi ritam i metar brojalica i pjesama te eksperimentirati različitim zvukovima, što pridonosi razvoju dječjih ritamskih i intonativnih sposobnosti te glazbenog pamćenja.19 Sviranje utječe i na dječji psiho-motorički, socijalni, emocionalni i intelektualni razvoj.
Aktivnost slušanja glazbe također je izuzetno važna za dječji glazbeni i cjeloviti razvoj.20 Zahvaljujući dječjoj otvorenosti i fleksibilnosti za percipiranje različitih glazbenih podražaja, djecu je od najranije dobi potrebno okružiti različitom glazbom, primjerenom njihovim perceptivnim sposobnostima. Budući da mediji plasiraju glazbu vrlo upitne kvalitete, zadatak odgojitelja je upoznati dijete s kvalitetnom glazbom i to na metodički primjeren način. Zapažajući različite glazbeno-izražajne sastavnice u slušanoj skladbi, poput ugođaja, izvođača, tempa, dinamike i glazbenog oblika, djeca razvijaju glazbene sposobnosti, ali i sve ostale aspekte svoje osobnosti. Aktivnost slušanja glazbe također pruža mogućnosti razvoja interkulturnih kompetencija djeteta, u prvom redu upoznavanjem svoje tradicijske glazbe, ali i glazbi različitih kultura svijeta.
Što se tiče glazbenog obrazovanja budućihodgojitelja, ono je vrlo kvalitetno i sveobuhvatno. Tako, na primjer, studenti preddiplomskog studijskog programa Rani i predškolski odgoj i obrazovanje na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Splitu,21pohađaju različite obvezne glazbene kolegije, poput Osnove glazbene kulture, Glazbeni praktikum 1 i 2 te Glazba u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju 1 i 2. U program je uključeno i nekoliko izbornih glazbenih kolegija, kao što su Glazbeni stilovi i razdoblja i Hrvatska glazbena baština. Na diplomskoj razini studija,22studenti mogu izabrati modul Glazbeno izražavanje i stvaranje, koji obuhvaća deset obveznih kolegija: Osnove vokalne tehnike s praktikumom, Instrumentalni praktikum 1 i 2, Razvoj dječje muzikalnosti, Vođenje dječjeg zbora s osnovama dirigiranja, Plesne strukture s praktikumom, Skupno muziciranje, Dječja glazbena kreativnost s praktikumom, Glazbena literature za djecu te Folklor za djecu s praktikumom. Završetkom ovakvog studijskog programa studenti stječu kompetencije za provođenje svih glazbenih aktivnosti u vrtiću.
Što se tiče stavova odgojitelja o važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djece rane i predškolske dobi, rezultati istraživanja uglavnom potvrđuju da odgojitelji smatraju glazbu izuzetno vrijednim sredstvom za cjelovit razvoj djeteta te da odgojitelji koji imaju kvalitetnije glazbeno obrazovanje, imaju i pozitivnije stavove prema glazbenim aktivnostima u vrtiću.23 Kim i Kemple ispitali su stavove odgojitelja o važnosti glazbe u ranom i predškolskom odgoju te istražili koji faktori utječu na formiranje takvih stavova.24 Rezultati potvrđuju da odgojitelji imaju pozitivne stavove prema glazbenim aktivnostima u vrtiću, posebno u kontekstu estetskog razvoja djeteta, poboljšanja njihove kvalitete života i socio-emocionalnih aspekata njihova razvoja. Jedan od faktora koji utječe na stavove o važnosti glazbenih aktivnosti je glazbeno obrazovanje odgojitelja. Nadalje, važan prediktor navedenih stavova je način na koji odgojitelji promatraju glazbu, odnosno promatraju li je kao aktivno sredstvo za razvoj i učenje ili samo kao obogaćivanje djetetova života i sredine u kojoj živi. Rezultati istraživanja samoprocjene odgojiteljskih glazbenih kompetencija potvrđuju da su glazbena poduka i bavljenje glazbenim aktivnostima u slobodnom vremenu značajni prediktori više razine samoprocjene njihove kompetentnosti.25
1. Cilj, problem i hipoteze istraživanja
Cilj ovog istraživanja je ispitati stavove odgojitelja predškolske djece o važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta i samoprocjenu njihove kompetentnosti za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću s obzirom na stručnu spremu i godine radnog iskustva. U skladu s navedenim ciljem, postavljeni su sljedeći problemi istraživanja:
a) Ispitati razlikuju li se stavovi odgojitelja predškolske djece o važnosti glazbenih aktivnosti za cjeloviti razvoj djeteta s obzirom na godine radnog iskustva i stručnu spremu.
b) Ispitati razlikuju li se samoprocjene kompetentnosti odgojitelja predškolske djece za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću s obzirom na godine radnog iskustva i stručnu spremu.
Na temelju istraživačkih problema, oblikovane su sljedeće hipoteze:
H1 Odgojitelji predškolske djece s više godina radnog iskustva, u odnosu na odgojitelje predškolske djece s manje godina radnog iskustva, imaju pozitivnije stavove o važnosti glazbenih aktivnosti za cjeloviti razvoj djeteta.
H2 Odgojitelji predškolske djece s višom razinom stručne spreme, u odnosu na odgojitelje predškolske djece s nižom razinom stručne spreme, imaju pozitivnije stavove o važnosti glazbenih aktivnosti za cjeloviti razvoj djeteta.
H3 Odgojitelji predškolske djece s više godina radnog iskustva, u odnosu na odgojitelje predškolske djece s manje godina radnog iskustva, procjenjuju se kompetentnijima za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću.
H4 Odgojitelji predškolske djece koji imaju višu razinu obrazovanja, u odnosu na odgojitelje predškolske djece s nižom razinom obrazovanja, procjenjuju se kompetentnijima za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću.
1.1. Metoda i sudionici
Ispitivanje je provedeno putem online ankete na uzorku od 126 sudionika, odgojitelja predškolske djece iz Splitsko-dalmatinske županije (tablica 1). Od ukupnog broja sudionika, njih 21 (16, 6 %) pohađalo je glazbenu školu ili dodatnu glazbenu poduku, 48 sudionika (38 %) je pjevalo ili još uvijek pjeva u zboru ili klapi, a samo 14 sudionika (11,1 %) je sviralo ili još uvijek svira u orkestru ili bendu. Čak 71,4 % sudionika, odnosno njih 90, odlazi na koncerte klasične glazbe, opere i balete. Od ukupnog broja sudionika samo je 30 sudionika (23,8 %) u čijim se vrtićima realizira program glazbenog vrtića.
Tablica 1. Struktura uzorka
1.2. Instrument i postupak ispitivanja
Za potrebe istraživanja konstruiran je upitnik koji se sastoji od dva dijela. U prvom dijelu, Upitniku općih podataka, prikupljeni su sociodemografski podatci o sudionicima (grad u kojemu se nalazi vrtić, stručna sprema, godine radnog iskustva, dodatna glazbena poduka, bavljenje glazbom u slobodno vrijeme, posjećivanje kazališnih predstava, postojanje programa glazbenog vrtića u instituciji u kojoj su sudionici zaposleni).
Drugi dio, Stavovi odgojitelja predškolske djece o važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta i samoprocjena njihove kompetentnosti za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću, sadrži devetnaest tvrdnji koje ispituju dvije komponente navedenih stavova: procjenu važnosti provođenja glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta te procjenu važnosti provođenja programa glazbenog vrtića i samoprocjenu kompetentnosti odgojitelja za provođenje takvog programa. Uz svaku tvrdnju priložena je skala procjene od 1 do 5 (1 = uopće se ne slažem; 5 = u potpunosti se slažem). Provjerom faktorske strukture skale primjenom eksploratorne faktorske analize (EFA) metodom glavnih komponenata uz varimaks normaliziranu rotaciju, potvrdila je dvofaktorsku strukturu skale. Na prvom faktoru značajna zasićenja imalo je sedam čestica, a na drugom faktoru dvanaest čestica. Navedeni faktori objašnjavaju 56 % varijance. Faktorska struktura i psihometrijske značajke skale prikazane su u tablici 2.
Tablica 2. Faktorska struktura i psihometrijske značajke skale Stavovi odgojitelja predškolske djece prema važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta i samoprocjena njihove kompetentnosti za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću
2. Rezultati
H1 Odgojitelji predškolske djece s više godina radnog iskustva, u odnosu na odgojitelje predškolske djece s manje godina radnog iskustva, imaju pozitivnije stavove o važnosti glazbenih aktivnosti za cjeloviti razvoj djeteta.
Da bi se ispitalo razlikuju li se stavovi odgojitelja predškolske djece o važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta s obzirom na godine radnog iskustva, izračunata je analiza varijance (tablica 3). Provjerom homogenosti varijanci utvrđeno je da podatci zadovoljavaju uvjete za primjenu analize varijance (Levene F = 0,08; p = 0,92). Rezultati potvrđuju nepostojanje razlike u stavovima odgojitelja predškolske djece o važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta s obzirom na godine radnog iskustva. Time je odbačena prva hipoteza.
Tablica 3. Razlike u stavovima odgojitelja predškolske djece o važnosti glazbenih aktivnosti u vrtiću s obzirom na godine radnog iskustva
| Godine radnog iskustva | N | M | sd | F (2, 123) | |
|---|---|---|---|---|---|
| Stavovi odgojitelja prema važnosti glazbenih aktivnosti u vrtiću za cjelovit razvoj djeteta | 0-10 | 46 | 4,53 | 0,52 | 0,47; p=0,63 |
| 11-20 | 44 | 4,61 | 0,51 | ||
| 21 i više | 36 | 4,50 | 0,57 |
H2 Odgojitelji predškolske djece s višom razinom stručne spreme, u odnosu na odgojitelje predškolske djece s nižom razinom stručne spreme, imaju pozitivnije stavove o važnosti glazbenih aktivnosti za cjeloviti razvoj djeteta.
Nakon provedene provjere homogenosti varijance (Levene F = 7,78; p = 0,00), za testiranje hipoteze koristio se Mann-Whitneyev U test (tablica 4). Nije utvrđena razlika u stavovima odgojitelja predškolske djece o važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta s obzirom na njihovu stručnu spremu, čime je odbačena postavljena hipoteza.
Tablica 4. Razlike u stavovima odgojitelja predškolske djece o važnosti glazbenih aktivnosti u vrtiću za cjeloviti razvoj djeteta s obzirom na stručnu spremu, Mann-Whitney
H3 Odgojitelji predškolske djece s više godina radnog iskustva, u odnosu na odgojitelje predškolske djece s manje godina radnog iskustva, procjenjuju se kompetentnijima za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću.
Nakon provjere homogenosti varijanci (Levene F = 0,28; p = 0,75), provedena je analiza varijance i rezultati pokazuju da se samoprocjene kompetencija odgojitelja za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću ne razlikuju s obzirom na godine radnog iskustva (tablica 5). Time je odbačena postavljena hipoteza.
Tablica 5. Razlike u samoprocjeni kompetencija odgojitelja za provođenje glazbenih aktivnosti u vrtiću s obzirom na godine radnog iskustva
| Godine radnog iskustva | N | M | sd | F (2, 123) | |
|---|---|---|---|---|---|
| Samoprocjena kompetencija odgojitelja za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću | 0-10 | 46 | 3,26 | 0,76 | 0,45; p=0,64 |
| 11-20 | 44 | 3,20 | 0,85 | ||
| 21 i više | 36 | 3,37 | 0,72 |
H4 Odgojitelji predškolske djece koji imaju višu razinu obrazovanja, u odnosu na odgojitelje predškolske djece s nižom razinom obrazovanja, procjenjuju se kompetentnijima za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću.
Da bi se testirala navedena hipoteza, prethodno je provjerena homogenost varijanci te je ustanovljeno da su zadovoljeni uvjeti za primjenu t-testa (Levene F = 1,43; p = 0,23) (tablica 6). Rezultati pokazuju da se odgojiteljske samoprocjene kompetentnosti za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću ne razlikuju s obzirom na razinu stručne spreme. Time je odbačena postavljena hipoteza.
Tablica 6. Razlike u samoprocjeni kompetencija odgojitelja za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću s obzirom na razinu stručne spreme
3. Rasprava
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati razlikuju li se stavovi odgojitelja o važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta te njihova samoprocjena kompetentnosti za provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću s obzirom na godine radnog iskustva i stručnu spremu.
Iako nisu utvrđene statistički značajne razlike u stavovima odgojitelja o važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta s obzirom na godine radnog iskustva i razinu stručne spreme, rezultati potvrđuju da odgojitelji općenito procjenjuju glazbene aktivnosti važnima za cjelovit razvoj djeteta, što je u skladu s rezultatima brojnih istraživanja. Tako rezultati istraživanja potvrđuju da bavljenje glazbenim aktivnostima kod djece u dobi od 7,9 do 9,9 godina pozitivno utječe na razvoj dječje koordinacije.26 Djeca koja su svirala jedan ili više glazbenih instrumenata najmanje pola sata tjedno imaju bolje rezultate na testovima verbalnih i intelektualnih sposobnosti.27 Percepcija i produkcija ritma najbolji su prediktori fonološke svijesti, dok je percepcija melodije značajan prediktor usvajanja gramatičkih pravila.28 Australski odgojitelji procjenjuju glazbene sposobnosti izuzetno važnim za sve aspekte dječjeg učenja.29
Nadalje, rezultatima ovog istraživanja nije utvrđena razlika u odgojiteljskoj samoprocjeni kompetencija za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću s obzirom na godine radnog iskustva i njihovu stručnu spremu. Takvi rezultati dobiveni su u još nekim istraživanjima.30 Međutim, dobiveni rezultati nisu u skladu s rezultatima istraživanja u kojemu se navodi da odgojitelji i učitelji primarnog obrazovanja koji imaju bolje opće i glazbeno obrazovanje, bolje procjenjuju svoje glazbene sposobnosti i kompetencije za provođenje glazbenih aktivnosti u vrtiću i školi.31
Odgojitelji u našem istraživanju procjenjuju se umjereno kompetentnima za provođenje glazbenih aktivnosti, a tvrdnju Smatram da bi mi bilo korisno pohađati glazbenu edukaciju koja bi mi pomogla u realizaciji glazbenih aktivnosti sudionici procjenjuju visokom ocjenom od 4,23. Takvi rezultati imaju brojne glazbeno-pedagoške implikacije u smislu organiziranja različitih seminara i radionica za dodatno glazbeno osposobljavanje odgojitelja.
Zanimljiva je i odgojiteljska procjena prostorno-materijalnih uvjeta za realizaciju programa glazbenog vrtića. Što se tiče procjene prostornih uvjeta za realizaciju navedenih aktivnosti, odgojitelji ih ocjenjuju srednjom ocjenom od 3,33, dok materijalne uvjete, odnosno opremljenost vrtića glazbenih instrumentima za djecu i odgojitelje te uređajima za reproduciranje glazbenih primjera, ocjenjuju ocjenom nešto nižom ocjenom od 2,88. Takvi rezultati ukazuju na potrebu poboljšavanja prostorno-materijalnih uvjeta u vrtićima u kojima se planiraju organizirati različiti glazbeni programi.
Zaključak
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati stavove odgojitelja predškolske djece prema važnosti glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta i samoprocjenu njihove kompetentnosti za planiranje i provođenje aktivnosti glazbenog programa u vrtiću s obzirom na stručnu spremu i godine radnog iskustva. Rezultatima istraživanja potvrđeno je da su odgojitelji djece rane i predškolske dobi svjesni važne uloge glazbe za razvoj dječjih glazbenih sposobnosti, ali i za cjelovit razvoj djece. Glazba je neizostavan dio dječjeg života i bavljenje glazbom je djeci užitak, stoga ih je od najranijih dana potrebno okružiti poticajnim glazbenim iskustvima tijekom kojih će usvajati glazbene elemente, razvijati glazbene sposobnosti, izražavati emocije i razvijati svoju maštu i kreativnost.32 Stvaranje poticajnog glazbenog okruženja u ranom djetinjstvu ima pozitivan utjecaj na kasniji uspjeh u bavljenju glazbom te na stavove prema glazbi u budućnosti.33 Važnost glazbenih aktivnosti za cjelovit razvoj djeteta naglašavaju i poznati pedagoški pristupi, poput Reggio i Montessori pristupa, u kojima se ističe važnost glazbenih aktivnosti za kultiviranje dječjeg divergentnog mišljenja, kreativnosti i samoekspresije.34
Činjenica da se odgojitelji u našem istraživanju, koje je provedeno na uzorku odgojitelja iz Splitsko-dalmatinske županije, procjenjuju umjereno kompetentnima za provođenje glazbenih aktivnosti ima brojne glazbeno-pedagoške implikacije. Takvi rezultati potvrđuju, s jedne strane, kvalitetno glazbeno obrazovanje koje su odgojitelji stekli tijekom studija, ali i potrebu za organiziranjem različitih oblika cjeloživotnog učenja, poput predavanja, seminara i radionica iz područja glazbene pedagogije.
Značajan faktor koji uvelike olakšava provođenje glazbenih aktivnosti jest činjenica da su djeca rane i predškolske dobi izuzetno otvorena i fleksibilna za percipiranje različitih glazbenih sadržaja. Kada se tim karakteristikama djece pridoda odgojiteljskih entuzijazam i želja za cjeloživotnim učenjem i napredovanjem, zasigurno će se ostvariti uvjeti u kojima će djeca odrastati u glazbeno poticajnoj sredini i iskoristiti sve potencijale koje glazba pruža.
Ograničenja ovoga istraživanja odnose se na relativno malen broj sudionika te njihovu regionalnu ograničenost. Stoga bi se u budućim istraživanjima mogli uključiti sudionici iz svih hrvatskih županija, ali i susjednih zemalja, poput Slovenije, Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine.
Praktične implikacije dobivenih rezultata odnose se na mogućnost planiranja sadržaja radionica i predavanja za odgojitelje u kojima bi se posebna pozornost posvetila glazbenim aktivnostima koje razvijaju dječje glazbene sposobnosti, ali također utječu i na sveukupan razvoj djeteta rane i predškolske dobi.
Snježana Dobrota35 – Danijela Sodina36∗
The Role of Musical Activities in the Overall Development of Preschool Children — The Perspective of Preschool Teachers
