Review article
Osnovna analiza urbanističko-arhitektonskog razvoja Vukovara; Kompendij dosadašnjih istraživanja
Zlatko Karač
Abstract
U sklopu prikaza urbanog razvoja Vukovara uvodno su definirani
temeljni utjecajni činitelji nastanka i razvoja naselja na tlu
današnjega grada (položaj, prirodni habitus, antropogene
odrednice). Daljnom morfološkom analizom izdvojene su tri
strukturno diferentne gradske cjeline što su nastale u različitim
povijesnim okolnostima (Stari i Novi Vukovar, Borovo naselje).
Prema preliminarno postavljenoj periodizaciji, prostorni razvoj
grada može se pratiti kroz deset osnovnih razdoblja. Iz bogatoga
naseobinskog supstrata kao potencijalno najzanimljiviji sloj za
buduća se istraživanja predlaže skupina prapovijesnIh staništa
kojih je na relativno malom području grada indicirano tridesetak.
Istražujući probleme naseobinskog kontinuiteta, utvrđeno je da
je još od ranog neolitika, tijekom 7000 godina življenja na tlu
Vukovara, prekid u stacionarnom naseljavanju bio moguć samo
za rimske vladavine i u doba seobe naroda (1-8.st.). Kronološke
granice promatranih perioda vežu se uz markantne povijesno političke promjene (npr. doba osmanske vladavine, 1526-1687),
a u mikroperiodizaciji su relevantne i lokalne pojave stilova te
godine većih regulatornih zahvata (klasicistička obnova grada
kao posljedica velike kuge 1796. i požara 1822).
Zbog radikalnih pregradnji koje su uslijedile nakon teškog razaranja grada u vrijeme turskog rasapa (1687), najstarija skupina spomenika što ju je na terenu danas moguće identificirati pripada baroknome građevnom korpusu (najstariji očuvani objekt
u Vukovaru potječe iz 1722). Stoga je sve do ovog rata u slici
grada bio dominantno prisutan upravo duh baroknoga graditeljstva.
I po brojnosti i po kvaliteti očuvane arhitekture to je
najvredniji stliski sloj povijesnog Vukovara. U novim dijelovima
grada kao vrlo kvalitetna realizacija ističe se kompleks
satelitskoga industrijskog naselja Bata-ville u Borovu.
Keywords
Hrčak ID:
30781
URI
Publication date:
30.1.1994.
Visits: 5.154 *