Original scientific paper
Vrijednosne orijentacije učenika strukovnih škola kao prediktori obrazaca ponašanja u socijalnim sukobima
Nataša Vlah
; Dječji vrtić Rijeka, Rijeka
Darko Lončarić
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci
Sanja Tatalović Vorkapić
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci
Abstract
Vrijednosne orijentacije pojedinaca i društvenih grupa formiraju kulturalni kontekst. Ponašanje u socijalnim sukobima je klasifi cirano prema sustavu od tri obrasca ponašanja u sukobima. Čekanje i pobjeđivanje su dugoročno neefi kasni obrasci ponašanja, suprotno suradnji koja vodi osobnom i društvenom napretku. Temeljni cilj je utvrditi mogu li vrijednosne orijentacije biti prediktori obrazaca ponašanja u socijalnim sukobima kod učenika strukovnih škola, nakon parcijalizacije utjecaja spola i dobi. U istraživanju je sudjelovalo 760 učenika odabranih u grupni stratifi cirani uzorak iz deset strukovnih škola Rijeke i Opatije, prosječne dobi 17,5 godina, uključujući gotovo 60% mladića. Podaci o obrascima ponašanja u socijalnim sukobima su prikupljani mjernim instrumentom Stavovi prema obrascima rješavanja socijalnih sukoba (Uzelac i Žakman, 2000) Za prikupljanje informacija o vrijednosnim orjentacijama je korištena Skala vrijednosnih orijentacija (Franc, Šakić i Ivčić, 2002). Provjerena je pouzdanost linearnih kompozita za pojedinu subskalu vrijednosne orijentacije, izračunate su korelacije i deskriptivni parametri vrijednosnih orijentacija i stavova prema sukobu i kao i tri nezavisne multiple regresijske analize. Utvrđena je slaba, ali statistički značajna povezanost koja upućuje na tendenciju da, nakon parcijalizacije spola i dobi, učenici koji prihvaćaju obrazac pobjeđivanja u socijalnim sukobima zastupaju hedonističku i ne-konvencionalnu orijentaciju. Istovremeno, učenici koji prihvaćaju obrazac suradnje u socijalnim sukobima zastupaju samoostvarujuću i ne-hedonističku orijentaciju.
Keywords
vrijednosne orijentacije; obrasci ponašanja u socijalnim sukobima; adolescenti
Hrčak ID:
63440
URI
Publication date:
23.1.2011.
Visits: 2.494 *