Izvorni znanstveni članak
Rana pismenost kod djece s posebnim jezičnim teškoćama
Karolina Ščapec
; Osnovna škola Ante Kovačića, Zlatar, Hrvatska
Jelena Kuvač Kraljević
orcid.org/0000-0003-1452-0851
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Rana pismenost obuhvaća vještine, znanja i stavove povezane s učenjem čitanja i pisanja, a koje se počinju razvijati prije formalne poduke čitanja i pisanja. Unatoč dobro poznatoj činjenici da su djeca s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) skupina rizična za teškoće u učenju čitanja i pisanja, vrlo je malo istraživanja usmjereno na ispitivanje rane pismenosti kod te skupine. Stoga je cilj ovog istraživanja bio ispitati sposobnosti i vještine rane pismenosti, odnosno sposobnosti fonološke svjesnosti i vještine pismenosti, kod djece s PJT-om pred polazak u školu. Djeci uključenoj u istraživanje (N=30) procijenjene su jezične sposobnosti - receptivni rječnik i fonološka svjesnost (rima, slogovna i fonemska raščlamba, izdvajanje početnoga i završnoga fonema, brisanje sloga i fonema, zamjena fonema te slogovno i fonemsko spajanje), i kognitivne funkcije, odnosno verbalno radno pamćenje (učinkovitost fonološkoga pamćenja i kapacitet verbalnoga radnoga pamćenja) te su ispitana na zadatcima pismenosti (imenovanje i pisanje slova, slikovni rječnik, dekodiranje i pisanje). Rezultati pokazuju da djeca s PJT-om neposredno pred početak školovanja imaju slabija postignuća na zadatcima rane pismenosti što je uvjetovano nižom razinom usvojenosti leksičkih jedinica te smanjenim kapacitetom i neučinkovitim djelovanjem verbalnoga radnoga pamćenja.
Ključne riječi
posebne jezične teškoće; rana pismenost; fonološka svjesnost; receptivni rječnik; verbalno radno pamćenje
Hrčak ID:
104215
URI
Datum izdavanja:
21.6.2013.
Posjeta: 4.357 *