Prethodno priopćenje
Utjecaj novih europskih regulativa u distribuciji motornih vozila i mogući utjecaj na hrvatskom tržištu
Hana Horak
Lada Čikara
Sažetak
Nova Uredba 1400/2002 Komisije Europske unije o konkurentnosti u sektoru motornih vozila je prvenstveno namijenjena povećanju tržišnog natjecanja i slabljenju veza između dilera i proizvođača vozila. Prijašnja regulativa je, radi stimulacije velikih investicija, dozvolila proizvođačima da kombiniraju selektivan i ekskluzivan sistem distribucije, što je dilerima onemogućavalo prodaju vozila većeg broja proizvođača (multi-branding) ili korištenje preprodavatelja (npr. supermarketa) koje proizvođači nisu odobrili. Sve je to dovelo do ograničavanja tržišnog natjecanja kako među dilerima tako i među proizvođačima, te također između distribucijskih kanala. Ista stvar se događala i na post-prodajnom tržištu. S novom Uredbom proizvođači će biti praktički prisiljeni birati između pravila ekskluzivnosti i pravila selektivnosti. Morat će usvajati nove strategije kako bi se suočili sa smanjenjem cijena automobila, smanjenjem post-prodajnog tržišta i nižim cijenama rezervnih dijelova i servisa. Uredba je u Hrvatskoj stupila na snagu 5. kolovoza 2004. (NN br. 105/04) i počela se primjenjivati na sve sporazume sklopljene od tog datuma. Od 01. siječnja 2006. Uredba se primjenjuje i na sporazume koji su bili sklopljeni prije 05. kolovoza 2004. Zabrana ugovaranja lokacijske klauzule počela se primjenjivati od 01. svibnja 2006.
Ključne riječi
Ekskluzivna distribucija; Europska Unija; selektivna distribucija; skupno izuzeće; Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju; prag tržišnog udjela; Uredba 1400/2002; vertikalna ograničenja; vertikalni sporazumi; Zakon o zaštiti tržišnog natjecanja
Hrčak ID:
10960
URI
Datum izdavanja:
1.12.2006.
Posjeta: 2.677 *