Revija za sociologiju, Vol. 21 No. 1, 1990.
Izvorni znanstveni članak
Raspad moderniteta i religija
Sergej Flere
; Pravni fakultet, Novi Sad
Sažetak
Religioznost se u Jugoslaviji uobičajeno promatra kao forma tradicionalne kulture i svetonazora, iako ovaj način mišljenja nije bio često uziman kao metodološka osnova u istraživanju religioznosti.
U ovom radu odnos između moderniteta, kao jezgre svetonazorskih vrednosti, i religije izučava se preko intervjuiranja reprezentativnog uzorka odraslih stanovnika Vojvodine (N = 1925.). Religioznost se izučava preko tvrdnji o religioznosti dok se odnos prema modernitetu izučava preko četiri tvrdnje koje se sve odnose na jedan, ali središnji aspekt moderniteta - pozitivan stav prema društvenoj promeni i naučnim i tehnološkim inovacijama. Distribucija odgovora ove četiri tvrdnje nije, nakon provedene faktorske analize, rezultirala jednim faktorom, već širom strukturom vrednosnih orentacija i stavova. Korelacija odnosa među stanovištima prema tvrdnjama u uzorku je niska.
Veza između religioznosti i stanovišta prema modernitetu je široka. Religiozni nisu statistički značajno anti- modernistički orentirani od onih koji ne veruju. Prisutnost anti-modernizma, koju možemo nazvati tradicionalističkim stanovištem nađena je podjednako u obe ispitivane grupe (36-37%), dok je prisustvo modernističkog stanovišta bilo nešlo više zastupljeno među ne-vernicima (43% u komparaciji sa 35%).
Odsustvo homogenosti u modernističkom stanovištu, odsustvo veze između obrazovnog nivoa i gledišta prema moderniletu kao i odsustvo veze između religioznosti i stanovišta prema modernitetu može biti interpretirano kao upitna uverljivost moderniteta u izučavanoj populaciji općenito.
Ključne riječi
Hrčak ID:
155397
URI
Datum izdavanja:
31.3.1990.
Posjeta: 1.509 *