Izvorni znanstveni članak
Poznavanje dijalektnih riječi učenika trgovačkoga smjera
Josip Miletić
; Sveučilište u Zadru, Odjel za kroatistiku, Zadar, Hrvatska
Sažetak
U radu se donose rezultati istraživanja provedenoga s ciljem utvrđivanja poznavanja dijalektnih riječi učenika trgovačkoga smjera. Terensko je istraživanje provedeno u trima razredima Trgovačke škole u Splitu i trima razredima Srednje škole Vrbovec. Sto pedeset i tri učenika odgovarala su na anketna pitanja. Učenicima je u splitskoj školi bilo ponuđeno sto riječi koje su uobičajene u Prigorju i Slavoniji, a u vrbovečkoj su školi učenici trebali prepoznati sto riječi koje su uobičajene u Dalmaciji i Slavoniji. Izračunat je prosječan broj prepoznatih riječi u svim razredima, a u nastojanju određenja realnijega odnosa prepoznatih i neprepoznatih riječi utvrđivalo se koliko je učenika prepoznalo svaku riječ i koje je riječi prepoznalo najviše učenika. Usporedbom učeničkih odgovora rješavala se i istraživačka dvojba: izražavaju li se učenici na hrvatskome jezičnom standardu ili u njihovu izražavanju prevladava dijalekt? Nastojala se odrediti i sposobnost njihova izražavanja. Analiza je neprijeporno pokazala da učenici uglavnom prepoznaju izrazito mali broj riječi iz drugih hrvatskih regija. Međutim, valja istaknuti da su učenici Trgovačke škole Split u prosjeku prepoznali gotovo tri puta više riječi od učenika Srednje škole Vrbovec. Vrbovčani se uglavnom služe jezičnim standardom, a Splićani češće odgovaraju na dijalektu. Rezultati su istraživanja pokazali da učenici prvih razreda imaju najbolje sposobnosti izražavanja. Zbog ustanovljenoga nedovoljnog poznavanja hrvatskih narječja i govora učenicima bi prodavačkoga smjera, koji zbog prirode posla često mijenjaju radnu sredinu, trebalo povećati broj sati iz područja dijalektologije kako bi lakše prevladali nedostatke u komunikaciji s ljudima iz različitih hrvatskih regija. To bi bilo dobro i za ostala uslužna zanimanja. Zbog utvrđenoga stanja izražavanja učenika u Dalmaciji na dijalektu trebalo bi se ozbiljnije pozabaviti didaktikom hrvatskoga standardnog jezika u nastavi ostalih nastavnih predmeta.
Ključne riječi
dijalektologija; hrvatski jezik; nastava; prodavač
Hrčak ID:
218455
URI
Datum izdavanja:
28.2.2019.
Posjeta: 3.691 *