Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.18045/zbefri.2019.1.213
Tržišna koncentracija i profitabilnost: Empirijski dokazi iz prerađivačke industrije Srbije1
Radovan Kastratović
orcid.org/0000-0002-6138-906X
; Analyst, Institute for Business Research – MBA, Dubrovačka 24, 11000 Belgrade, Serbia
Dragan Lončar
; Full professor, Faculty of Economics, University of Belgrade, Kamenicka 6, 11000 Belgrade, Serbia
Siniša Milošević
; Chief economist, Commission for Protection of Competition of the Republic of Serbia, Savska 25, 11000 Belgrade, Serbia
Sažetak
Utjecaj tržišne koncentracije na profitabilnost je kontroverzno pitanje u oblasti industrijske organizacije, na koje nema jasnog odgovora. Cilj istraživanja je ispitati ovaj eventualni utjecaj u kontekstu prerađivačke industrije Srbije. Temeljna hipoteza u ovom istraživanju jest da povećanje koncentracije tržišta povećava profitabilnost na tržištima zbog tajnog sporazuma dominantnih tvrtki. Hipoteza je testirana definiranjem i ocjenom modela koji opisuje utjecaj strukturnih i ostalih kontrolnih varijabli na profitabilnost tržišta, korištenjem sekundarnih podataka panela za 122 tržišta, promatrana u 2015. i 2017. godini. Podaci su dobiveni iz 30037 financijskih izvješća tvrtki iz sektora prerađivačke industrije. Model je procijenjen primjenom dvostupanjske metode najmanjih kvadrata s komponentama slučajne pogreške (EC2SLS). Rezultati istraživanja ukazuju na statistički značajan pozitivan utjecaj koncentracije tržišta na profitabilnost, što ide u prilog tradicionalnoj hipotezi tržišne snage.
Ključne riječi
tržišna koncentracija; profitabilnost; konkurencija; tajni sporazum; prerađivačka industrija
Hrčak ID:
221680
URI
Datum izdavanja:
28.6.2019.
Posjeta: 2.388 *