Arti musices, Vol. 50 No. 1-2, 2019.
Pregledni rad
https://doi.org/10.21857/yrvgqtk0p9
Prioriteti vezani uz zaštitu povijesnih i spomeničkih orgulja u Hrvatskoj
Emin Armano
; Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Ovaj je tekst nastao kao posljedica postojeće situacije u zaštiti orgulja u Republici Hrvatskoj. Zbog nesređene situacije u obrazovanju majstora orguljara, koji jesu nositelji aktivnosti popravaka i restauracije orgulja, kao i u obrazovanju organologa, dakle osoba koje bi trebale povezivati konzervatorsku službu (konzervatore za pokretna kulturna dobra) i majstore orguljare. U Hrvatskoj se osjeća potreba za tim kadrovima. Činjenica je da u Hrvatskoj nije moguće steći obrazovanje majstora orguljara koje bi uz radioničku praksu uključivalo i nastavu teoretskih predmeta, a koji bi nastavnim sadržajima bili povezani s potrebama orguljarske struke. Štoviše, prije dvije godine ukinut je obrazovni program za zvanje glazbalar. Slično je i s obrazovanjem organologa, koji bi se trebali regrutirati prvenstveno iz orguljaške struke. Nastava organoloških sadržaja organizirana je tijekom dviju akademskih godina na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu i kao rezultat dala je nekoliko mlađih ljudi koji su donekle upoznati sa zadaćama organologa, a to su povezivanje postojećeg fonda povijesnih i spomeničkih orgulja s arhivskim podatcima te s postojećom zakonskom regulativom o zaštiti kulturnih dobara. Značajan dio ovoga teksta posvećen je upoznavanju tehničkog ustroja svih dijelova orgulja kako bi se istaknula važnost uloge organologa u valorizaciji fonda povijesnih i spomeničkih orgulja u Hrvatskoj. Taj dio teksta obilnije je dokumentiran fotografijama. Nadalje, u dijelu teksta navedeni su svi hrvatski graditelji orgulja koji su ostavili značajan trag u obama orguljskim krajolicima (kontinentalnom i obalnom) u Republici Hrvatskoj. Zadnji dio teksta posvećen je obrazloženju kriterija temeljem kojeg je izrađena priložena lista prioriteta najvažnijih orgulja i pozitiva koji su posebno važni za praćenje razvoja nastajanja fonda povijesnih i spomeničkih instrumenata u Hrvatskoj. Te bi instrumente trebalo organološki i restauratorski obraditi te nastojati da ostanu sačuvani. Najvažnije je omogućiti i od vlasnika zahtijevati da se restaurirani instrumenti redovito upotrebljavaju te redovito održavaju kako bi se njihova svojstva kao kulturnih dobara što duže sačuvala.
Ključne riječi
orgulje; zaštita orgulja; graditelji orgulja u Hrvatskoj
Hrčak ID:
234069
URI
Datum izdavanja:
6.12.2019.
Posjeta: 3.359 *