Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31299/hrri.58.1.3

Povezanost obrazovnih kvalifikacija i samopercipirane samoefikasnosti učitelja u radu s učenicima s teškoćama

Vanja Marković orcid id orcid.org/0000-0002-6790-4317 ; Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Zagrebačka 30, Pula, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 762 Kb

str. 50-72

preuzimanja: 378

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 762 Kb

str. 50-72

preuzimanja: 223

citiraj


Sažetak

U radu se istražuje povezanost nekih čimbenika povezanih s educiranošću učitelja za poučavanje učenika s teškoćama i učiteljske samoefikasnosti za inkluzivno poučavanje. Cilj je istraživanja definirati latentnu strukturu obilježja učitelja povezanih s njihovom educiranosti za poučavanje učenika s teškoćama tijekom inicijalnog obrazovanja i kroz programe stručnog usavršavanja nakon studija. Ispitivanjem je obuhvaćeno 177 učitelja u Istarskoj županiji. Kao mjerni instrument korištena je subskala samoefikasnosti za inkluzivno poučavanje koja je sastavni dio Upitnika samoefikasnosti za inkluzivnu praksu. U obradi podataka korištene su jednosmjerna i multivarijatna analiza varijance i diskriminacijska analiza. Rezultati ukazuju na postojanje statistički značajnih razlika u samopercipiranoj samoefikasnosti za inkluzivno poučavanje između skupina učitelja s obzirom na razlike u njihovu inicijalnom obrazovanju i sudjelovanju u programima stručnog usavršavanja. Istraživanje je pokazalo da učitelji koji su se educirali za rad s učenicima s teškoćama kroz tri i više kolegija pokazuju najvišu razinu samoefikasnosti za inkluzivnu praksu. Također učitelji koji su pohađali 20 i više sati programa stručnog usavršavanja usmjerenog na rad s učenicima s teškoćama pokazali su višu razinu samoefikasnosti za inkluzivnu praksu u usporedbi s učiteljima koji su pohađali do 20 sati takvog usavršavanja ili ga uopće nisu pohađali. Diskriminacijska analiza pokazala je postojanje dviju diskriminacijskih funkcija koje značajno razlikuju ispitanike s obzirom na broj kolegija povezanih s inkluzivnim obrazovanjem koje su pohađali tijekom inicijalnog obrazovanja te broj sati stručnog usavršavanja za poučavanje učenika s teškoćama na kojem su sudjelovali nakon studija.

Ključne riječi

učenici s teškoćama; učiteljska samoefikasnost; inicijalno obrazovanje učitelja; stručno usavršavanje učitelja; inkluzivno obrazovanje

Hrčak ID:

279537

URI

https://hrcak.srce.hr/279537

Datum izdavanja:

27.6.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.586 *