Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5673/sip.60.3.7
Kako studenti i studentice biraju studije? Kvalitativno istraživanje motivacijskih, rodnih i kontekstualnih čimbenika odabira
Ivana Pikić Jugović
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Branislava Baranović
orcid.org/0000-0001-6768-3596
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Sažetak
Cilj rada bio je kvalitativnom metodom istražiti kako studenti/ce razumiju vlastiti
proces odabira studija na visokoškolskoj razini. Teorijski okvir činila je teorija situiranih očekivanja
i vrijednosti Eccles i sur. Istraživačka su pitanja bila: što studenti/ce prepoznaju kao
glavne razloge za vlastitu odluku o odabiru studija, kako percipiraju ulogu važnih drugih osoba
u odluci o odabiru studija te kako razumiju odnos rodnih stereotipa o studijima i zanimanjima
te vlastitog odabira studija.
Polustrukturirani intervjui provedeni su sa 44-ero studenata i studentica prve godine sveučilišnih
i stručnih studija (22 djevojke i 22 mladića). Tematska analiza intervjua pokazala je da su
motivacijska uvjerenja, važne druge osobe te rodni stereotipi imali različite uloge u odabiru studija.
Subjektivne vrijednosti, posebno interes, percipirana korisnost i cijena truda, prepoznate
su kao važni motivacijski utjecaji. Roditelji, profesori/ce te posebno prijatelji/ce utjecali su na
odabir studija svojim savjetima, pružanjem informacija i podrške. Analiza rodne dimenzije pokazala
je da je prisutnije shvaćanje da rodni stereotipi nisu utjecali na vlastiti odabir studija. No
kada se prepoznaje utjecaj rodnih stereotipa na odabir, on je u skladu s očekivanjima teorije:
studenti/ce rodno tipičnih studija navode da su izbjegavali rodno nestereotipne profesionalne
odabire, dok studentica rodno nestereotipnog studija (strojarstva) opisuje važnost odbacivanja
stereotipa za svoj odabir studija. Praktične implikacije rezultata odnose se na dodatno informiranje
učenika/ca o sveučilišnim i stručnim studijskim programima te njihovo osvještavanje o
utjecaju rodnih stereotipa na obrazovne odabire radi širenja spektra mogućih odabira studija.
Ključne riječi
odabir studija; motivacija; rodni stereotipi; kvalitativna metoda; studentska populacija
Hrčak ID:
295212
URI
Datum izdavanja:
9.3.2023.
Posjeta: 2.074 *